• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.59.2017.tde-07122016-124620
Document
Author
Full name
Luziene Aparecida Grandi
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2016
Supervisor
Committee
Motokane, Marcelo Tadeu (President)
Marandino, Martha
Munford, Danusa
Pereira, Marcelo
Valle, Mariana Guelero do
Title in Portuguese
Indicadores de alfabetização científica: abordando a biodiversidade em uma sequência didática investigativa
Keywords in Portuguese
biodiversidade
indicadores de alfabetização científica
júri simulado
produção escrita.
trabalho de campo
Abstract in Portuguese
Considerando que a biodiversidade está presente em diferentes setores da sociedade, discutir seu conceito, conservação, valoração e uso sustentável, não é uma tarefa simples. Todavia, é necessária, pois os temas relacionados ao meio ambiente são de importância para todas as pessoas, extrapolando os interesses da comunidade científica. Desta forma a educação para a biodiversidade adquire grande relevância, pois implica discutir aspectos sociais, políticos, éticos e estéticos da vida dos cidadãos. Várias pesquisas na área do ensino de ciências têm se preocupado com estas questões. Contudo, são poucos os estudos que investigam como o conceito de biodiversidade é ensinado, problematizado e compreendido por meio de sequências didáticas investigativas aplicadas a espaços formais e não formais de ensino, conjuntamente. Estão ausentes os estudos que investigam os indicadores de alfabetização científica em meio a esta temática, contemplando atividades de ensino diferentes em uma mesma sequência didática. Assim, o presente trabalho visa elucidar alguns destes aspectos tendo por objetivo compreender como ocorre o processo de alfabetização científica acerca do conceito de biodiversidade em uma sequência didática investigativa. Para isso foram analisadas três atividades de ensino de uma sequência didática investigativa que abordou o ensino do conceito de biodiversidade. Tais atividades de ensino envolveram o trabalho de campo, o júri simulado e a produção escrita. Os sujeitos pesquisados foram alunos do sexto ano do ensino fundamental, estudantes de uma escola pública localizada no interior do Estado de São Paulo. Videogravações do trabalho de campo e do júri simulado foram transcritas, assim como as redações elaboradas pelos alunos durante a atividade de produção escrita. Por meio das análises deste material, alguns sub indicadores e indicadores de alfabetização científica foram identificados dando indícios sobre como cada atividade de ensino contribuiu com a alfabetização científica dos alunos. Nas redações também foram encontrados valores atribuídos à biodiversidade. A sequência didática investigativa verificada desenvolveu um trabalho com os alunos envolvendo três âmbitos: procedimental, conceitual e axiológico.
Title in English
Indicators of Scientific Literacy: addressing biodiversity in a didactic sequence investigative.
Keywords in English
biodiversity
fieldwork
indicators of scientific literacy
simulated jury
written production
Abstract in English
Based on the fact that the biodiversity is present in different sectors of society, the discussion of its concept, conservation, valuation and sustainable use is not a simple task. However, it is necessary because the topics related to the environment are of importance to all people, not only of the scientific community. Thus, the education for biodiversity acquires great importance, since it implies in discussing social, political, ethical and aesthetic values of citizens life. Several researches in science education area have been concerned about these issues. However, only few ones are applied along with formal and non-formal teaching spaces, in order to investigate how the concept of biodiversity is taught, understood and questioned. Moreover, studies investigating the scientific literacy indicators in the midst of this theme, covering different educational activities in the same instructional sequence are missing. In this context, the present work uses an investigative didactic sequence to elucidate some of these aspects by understanding how is the scientific literacy process of the biodiversity concept. Three teaching activities of an investigative didactic sequence were taken into account to address the teaching biodiversity concept, respectively, the fieldwork, the simulated jury and the written production. Students of the sixth grade of an elementary school from a public school located in the State of São Paulo were evaluated along this work. Video recordings of the fieldwork and the simulated jury were transcribed, as well the newsrooms prepared by the students during the written production activity. Through the analysis of this material, some sub and scientific literacy indicators were identified giving clues about how each educational activity contributed to the scientific literacy of the students. During the analysis of the newsrooms, values regarding the biodiversity were found. The investigative didactic sequence production developed a work with students involving three areas: procedural, conceptual and axiological.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
TeseSISTEMA.pdf (8.49 Mbytes)
Publishing Date
2017-11-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.