• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.2012.tde-30062012-210101
Document
Author
Full name
Sergio Andres Urquijo Morales
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2012
Supervisor
Committee
Silva, Jose Aparecido Da (President)
Santos, Rosemary Conceição dos
Kodato, Sergio
Title in Portuguese
Ciência e Tecnologia na percepção de alunos universitários ingressantes
Keywords in Portuguese
Atitudes
Ciência e Tecnologia
Psicometria
Representaçoes Sociais
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem como objetivo investigar a percepção que os alunos de início universitário têm da Ciência e da Tecnologia, nas dimensões atitude e conhecimento. Após revisar os pressupostos teóricos de ambos os construtos, assumiram-se as óticas da teoria das Representações Sociais, o cognitivismo social e a Epistemologia. Com base em instrumentos utilizados em pesquisas internacionais, foram elaboradas e validadas duas escalas: de atitude para C & T (ATD) e de conhecimento da C & T (CNH). As escalas foram respondidas por 298 estudantes do primeiro ano de Ciências Exatas e Naturais (CEN), Ciências Sociais e Humanas (CSH) e Engenharias (ENG) de universidades públicas e privadas do norte do estado de São Paulo, Brasil. Os resultados mostram uma população com uma atitude para C & T moderadamente positiva (m = 3,41 / 3; dp = 0,37) e um conhecimento de C & T levemente baixo (m = 7,76 / 8, dp = 2,22). Foram encontradas diferenças atitudinais baixas entre CNE e CSH públicas, com CNE mais positivos. Os ingressantes da universidade pública tiveram resultados superiores em conhecimento que os da privada, mas ao avaliar conhecimento dos métodos e a natureza da ciência, a diferença não foi significativa. Sexo (homens mais confiantes e informados que mulheres) teve um efeito demográfico moderado, enquanto religião (agnósticos, espíritas e ateus mais informados e confiantes que católicos e evangélicos) e frequência religiosa (mais informação e melhor atitude enquanto menos frequência de culto religioso) tiveram um efeito baixo, porém significativo. Detectou-se quatro fatores importantes para ACT com ACP ( = 0,567): Eficácia, Confiança, Formação e Promessa. Para CNH ( = 0,601) encontrou-se quatro fatores significativos: Conteúdo, Método, Fontes e Paradigma. Tanto os resultados descritivos quanto os testes estatísticos revelaram que os universitários do interior paulista são menos positivos e mais céticos sobre temas polêmicos da C & T que os de outras sociedades. O conhecimento de fatos está regulado pelo caráter privado ou público da universidade, mas o conhecimento da natureza e métodos da C & T é um déficit geral de toda a população. Infere-se que o fator mais determinante, tanto para atitude quanto para conhecimento, é a extensão e força das representações sociais envolvidas. Estas determinam o nível de polêmica e concordância a respeito de cada tema, e geram uma coesão educativa e midiática ao redor dos conteúdos da C & T, deixando em segundo lugar os métodos e a natureza da Ciência. Enfatiza-se a importância de considerar o conhecimento público da C & T como uma representação social do conhecimento científico, atitudinalmente mediada.
Title in English
First-year graduate students perception of Science and Technology
Keywords in English
Attitudes
Psychometry
Science & Tecnology
Social Representations
Abstract in English
This work aimed to characterize how first-year graduate students perceive Science and Technology (S & T) in two dimensions: attitude and knowledge. Previously to the elaboration of the questionnaires, theoretical bases of both constructs were revised under a Theory of Social Representations approach. Based in instruments used in international surveys, two scales were adapted and validated to assess attitude towards S & T and knowledge of S & T. Scales were applied to a sample of 298 first-year graduate students from Natural Sciences (NS), Social Sciences (SS) e Engineering (EN), from public and private universities of northern Sao Paulo state, Brazil. Results show a population with a moderate positive attitude to S &T (m = 3,41 / 3; sd = 0,37) and a slightly negative knowledge (m = 7,76 / 8, sd = 2,22). Little attitudinal differences between NS and SC from public universities were found. First-year student from public university perform better than those from privates in knowledge scale, but when methodological and epistemic knowledge was tested separated, just NS from public institutions perform slightly better than the other five groups. Gender (men more positive and more informed that women) had a moderate demographic effect, while religion (agnostics, spiritualists and atheist more positive and informed than catholics and evangelicals) and religious frequency (more information and better attitude while less frequency of religious cults) had a low but significant effect. Psychometrically, four important factors were detected for attitude scale by PCA (= 0,567), referred to Efficacy, Confidence, Formation and Promise. For knowledge scale, four factors were extracted, corresponding to Content, Method, Sources and Paradigm dimensions. Descriptive results and statistical testes revealed that these students are less positive, more sceptical and less informed on polemic topics than those from other societies reported in literature. Factual knowledge is shaped by the public or private character of the universities, but epistemic and methodological knowledge is a general deficit for the entire population. It can be inferred that, even for attitude as for knowledge, extension and strength of social representation involved for each topic are the most determinant factor in answers. Those representations determine the level of polemics or concordance toward each subject, and generate an educational and medial cohesion around S & T contents, letting in a second plane methods and nature of science. Emphasis is made on the importance of considering public knowledge of science, even for university populations, as a social representation of scientific knowledge, attitudinally mediated.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
URQUIJOMORALES.pdf (895.37 Kbytes)
Publishing Date
2012-08-21
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.