• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.2013.tde-11092013-141129
Document
Author
Full name
Gislaine Gasparin Nobile
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2013
Supervisor
Committee
Barrera, Sylvia Domingos (President)
Elias, Luciana Carla dos Santos
Spinillo, Alina Galvão
Title in Portuguese
Relações entre conhecimento ortográfico e habilidades de produção textual em diferentes situações de produção
Keywords in Portuguese
escrita
habilidades metalinguísticas
ortografia
produção de texto
Abstract in Portuguese
A produção do texto escrito depende, além do domínio básico do código alfabético, de conhecimentos a respeito das normas ortográficas, bem como de conhecimentos relacionados à estrutura de diferentes gêneros textuais. Considerando a complexidade da aprendizagem da escrita, que envolve o desenvolvimento de habilidades metalinguísticas, e a permanência de dificuldades apresentadas por muitas crianças ao longo da escolaridade, esta pesquisa teve como objetivos principais investigar as relações entre conhecimento ortográfico e produção escrita de textos, além de analisar em que medida diferentes condições de produção afetam a qualidade dos textos escritos. Participaram do estudo 72 alunos do 5º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública. A coleta de dados foi feita através da aplicação coletiva de um ditado de palavras para avaliação da competência ortográfica e três produções de texto: livre, a partir de sequência de figuras e reconto. Os dados foram analisados em função da natureza e frequência dos erros ortográficos, e da classificação das produções de texto em diferentes categorias. Análises estatísticas descritivas permitiram verificar que os alunos possuíam um domínio precário da ortografia, sendo os erros ortográficos mais frequentes aqueles envolvendo regularidades contextuais ou morfossintática, além de casos irregulares. As produções mais elaboradas estruturalmente foram aquelas realizadas a partir de suportes visuais (figuras) e orais (reconto). Análises inferenciais mostraram que há correlação positiva moderada entre escrever ortograficamente correto e produzir textos mais elaborados. Discute-se a importância de um ensino explícito das regras ortográficas, que envolva o desenvolvimento de habilidades metafonológicas e metamorfossintáticas, favorecendo o domínio da ortografia e colaborando para a liberação de recursos cognitivos a serem utilizados na produção de textos mais elaborados. Estes, por sua vez, podem beneficiar-se de intervenções educativas voltadas para o desenvolvimento de habilidades metatextuais, bem como da produção de textos apoiados em suportes que sugiram uma estrutura (narrativa) mais elaborada.
Title in English
Relations between orthographic knowledge and skills of writing textual production in different production situations
Keywords in English
metalinguistic skills
spelling
text production
Abstract in English
The production of written texts depends, beyond the basic understanding of alphabetic code, also of knowledge about the orthographic rules as well as knowledge about the structure of different textual genres. Considering the complexity of learning of writing, which involves the development of metalinguistic abilities such as phonological, morphosyntactic and metatextual awareness, and the permanence of writing difficulties experienced by many children throughout schooling, this research aimed to investigate the relationship between the orthographic knowledge and text productions skills and analyze how different conditions affect the quality of the written texts. Participants were 72 students in the 5th grade of an elementary public school. Data collection was done through a request to write words for assessing the competence of spelling and a request for write narrative texts in three situations: free theme, from a sequence of figures from a story previously read (retelling). Data were analyzed according to the nature and frequency of spelling errors and by the classification of written productions in different categories. Descriptive statistical analyzes showed that the students presented poor spelling achievement and that the most frequent misspellings involved contextual or morphosyntactic regularities and irregular spellings. The more elaborate written texts productions were those made from visual (figures) and oral (retelling) supports. Inferential analyzes showed that there was a positive and moderate correlation between spelling correctly and writing more elaborated texts. We discuss the importance of explicit teaching of spelling rules, which involves the development of metaphonologic and metamorphosyntactic abilities, favoring the performance of spelling and collaborating to release cognitive resources to be used in the production of more elaborated texts. These, in turn, can benefit from educational interventions aimed at development of metatextual abilities, as well by the request of written texts supported by models suggesting a (narrative) structure more elaborated.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
dissertacao.pdf (1,019.70 Kbytes)
Publishing Date
2013-11-28
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.