• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.59.2013.tde-02092013-161555
Document
Author
Full name
Fernanda Aguillera
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2013
Supervisor
Committee
Silva, Lucy Leal Melo (President)
Munhoz, Izildinha Maria Silva
Zerbini, Thaís
Teixeira, Maria Odília da Costa de Oliveira
Whitaker, Dulce Consuello Andreatta
Title in Portuguese
Projeto de vida e preparação para carreira de jovens aprendizes: da realidade à intervenção
Keywords in Portuguese
Adolescência
Autoeficácia
Educação para a Carreira
Maturidade Vocacional
Projetos de Carreira
Abstract in Portuguese
A preparação dos jovens para o trabalho é preocupação mundial, tendo desencadeado o movimento de Educação para a Carreira em países desenvolvidos. Mas no Brasil não há registros dessa prática, embora relatos de experiência junto a adolescentes em situação de desvantagem socioeconômica aproximem-se de seus propósitos, na escola pública ou outros contextos educativos, destacando-se a Aprendizagem Profissional. Nesses estudos evidencia-se a apatia dos jovens quanto a perspectivas de futuro e planejamento da carreira, possivelmente relacionada a crenças de autoeficácia negativas; mas não se registra avaliação sistemática dessa realidade nem dos resultados das intervenções. Diante dessas lacunas, foram objetivos do presente trabalho: (a) verificar evidências de validade e precisão de instrumentos de medida adaptados para uso nesse contexto, especificamente o Questionário de Educação à Carreira QEC e o Inventário de Autoeficácia no Desenvolvimento da Carreira CD-SEI; e (b) analisar a realidade socioprofissional de uma amostra de adolescentes aprendizes, identificando possíveis efeitos de variáveis demográficas, acadêmicas e da carreira em sua maturidade vocacional e autoeficácia. Para adaptação do QEC, foi realizada a análise dos itens junto a grupo de aprendizes e a dois comitês de especialistas (profissionais vinculados à Aprendizagem Profissional e juízes peritos em Orientação Profissional-OP), seguida de ensaio experimental. Já para adaptação do CD-SEI, foram realizadas a tradução, retradução, análise dos itens, validação de conteúdo por juízes especializados em OP e ensaio experimental. A amostra foi composta por 470 adolescentes, de 14 a 20 anos, de ambos os sexos, a maioria cursando o ensino médio público, vinculados a instituições para qualificação/inserção profissional de jovens de baixa renda. Foram realizadas análises fatoriais, testes de confiabilidade e de correlação, estatísticas descritivas e testes de comparação entre grupos. Os resultados evidenciaram boas qualidades psicométricas dos instrumentos (validade e precisão), apesar da estrutura fatorial do CD-SEI não se confirmar, e nortearam uma proposta alternativa para apuração dos escores. Quanto aos aprendizes, identificou-se que a maioria buscou Aprendizagem Profissional por influência da família ou vontade própria, visando oportunidade de emprego ou qualificação, com expectativas de melhores oportunidades futuras de trabalho, o que os mantém vinculados às instituições formadoras. Dentre os jovens, 25,3% relataram experiências de trabalho anteriores ao ingresso na Aprendizagem Profissional, sendo que 66,4% da amostra contribui no custeio das despesas domésticas dispondo do salário parcial ou integralmente. Os dados demonstram eficácia dos serviços na inserção profissional e os aprendizes apontam alta satisfação com a experiência e as instituições. A maturidade e a autoeficácia de carreira da amostra revelaram-se elevadas e a comparação de grupos evidenciou diferenças significativas, mais notadamente em favor daqueles que tornaram-se aprendizes por livre vontade, planejavam qualificar-se em nível técnico e/ou superior e apresentavam melhor desempenho escolar. Considerou-se os instrumentos adequados para usos futuros, seja no diagnóstico inicial e direcionamento das intervenções ou na avaliação de resultados, diante das mudanças de apuração sugeridas. Além disso, o contexto da Aprendizagem Profissional mostrou-se eficaz enquanto iniciação no trabalho e propício à Educação para a Carreira, realidade que merece atenção de pesquisadores e formuladores de políticas públicas em educação, trabalho e carreira.
Title in English
Life project and preparation for career of young apprentices: from reality to intervention.
Keywords in English
Adolescence.
Career Education
Career Expectations
Self-Efficacy
Vocational Maturity
Abstract in English
The preparation of young people for working is a worldwide concern, having led to the movement of Career Education in developed countries. However, in Brazil there are no records of this practice, reports of experience with adolescents from disadvantaged socioeconomic draw closer to their purpose in the public school or other educational settings, highlighting the Professional Learning. In these studies it is evident the apathy of young people regarding the future prospects and career planning, possibly related to negative self-efficacy beliefs, but the systematic evaluation of neither this scenario nor of the results of interventions is on record. Considering these gaps, the objectives of this study were: (a) to verify the validity and precision of measuring instruments adapted for use in this context, specifically the Career Education Questionnaire - QEC and Career Development Self-Efficacy Inventory - CD-SEI; and, (b) analyze the socio-professional reality of a set of young apprentices, identifying the possible demographic, academic and career variations effects in their vocational maturity and self-efficacy. To adapt the QEC an analysis of the items was performed with the group of apprentices and two committees of experts (professionals linked to Professional Learning and judges who are experts in Vocational Guidance - VG), followed by an experimental trial. As for adaptation of CD-SEI were performed translation, back translation, item analysis, content validation by judges specialized in VG and an experimental trial. The sample consisted of 470 adolescents, ranging from 14 to 20 years old, both sexes, the majority attending high school at public institutions linked to the qualification / professional integration of young people with low incomes. Factor analyzes were conducted, reliability testing and correlation, descriptive statistics and comparison tests among groups. The results showed good psychometric properties of the instruments (validity and reliability), even though the factor structure of the CD-SEI was not confirmed, and guided an alternative proposal to calculate the scores. In relation to the apprentices, it showed that most of them sought Apprenticeship by family influence or self-will, seeking employment opportunities or qualification, expectations of better opportunities for future work, which keeps them tied up to educational institutions. Among young people, 25.3% reported work experiences prior to entering the Professional Learning, and 66.4% of the sample contributes to defray expenses of the household providing partial or full salary. The data demonstrate the effectiveness of the service concerning the employability and apprentices indicate high satisfaction with the experience and institutions. The maturity and self-efficacy career sample were high and the comparison between the groups showed significant differences, most notably in favor of those who become apprentices by free will, planned to qualify for technical and / or higher education and had better school performance. The instruments were considered appropriated for future use, either as an initial diagnosis and targeting of interventions or as the evaluation of results considering the suggested polling changes. Moreover, the context of the Professional Learning was effective as initiation for working and conducive to Career Education, a reality that deserves attention from researchers and public policies makers in education, work and career areas.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2013-11-04
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • LEAL, M. S., AGUILLERA, Fernanda, e Melo- Silva, Lucy Leal. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho - uma década de sua produção científica em análise. Psicologia (Florianópolis) (Cessou em 2008. Cont. ISSN 1984-6657 Revista Psicologia: Organizações e Trabalho), 2011, vol. 11, p. 06-20.
  • LEAL, M. S., et al. Análise da produção científica dos simpósios de Orientação Vocacional e Ocuapcional. In IV Congresso Brasileiro de Psicologia Organizacional e do Trabalho, Sãob Bernardo do Campo, 2010. Resumos do IV Congresso Brasileiro de Psicologia Organizacional e do Trabalho., 2010. Resumo.
  • Melo- Silva, Lucy Leal, et al. Quem procura orientação Profissional? um estudo comparativo entre dois momentos. In III Congresso Brasileiro Psicologia: ciência e profissão, São Paulo, 2010. Resumos III Congresso Brasileiro Psicologia: ciência e profissão., 2010. Resumo.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.