• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.55.2018.tde-30102018-115410
Document
Author
Full name
Felipe Tassario Gomes
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2018
Supervisor
Committee
Fortes, Renata Pontin de Mattos (President)
Filgueiras, Lucia Vilela Leite
Goularte, Rudinei
Otsuka, Joice Lee
Title in Portuguese
SRS - um simulador visual de leitor de tela para desenvolvedores web
Keywords in Portuguese
Acessibilidade na Web
Elementos de Interação
Leitor de Tela
Tecnologia Assistiva
Usabilidade
Abstract in Portuguese
A acessibilidade, como um conceito geral, se refere à capacidade de produtos, meios, serviços e dispositivos em alcançar o uso por pessoas com deficiência. A acessibilidade naWeb diz respeito à capacidade destas pessoas em utilizá-la, acessar os conteúdos e poder participar ativamente dela, interagindo e gerando novos conteúdos. A Web de hoje em dia oferece ricas experiências aos usuários, porém muitas barreiras são enfrentadas por usuários com deficiências visuais, devido à falta de atenção dada pelos desenvolvedores às questões de acessibilidade das páginas. A construção de uma página que atenda adequadamente aos requisitos de acessibilidade é uma tarefa técnica complicada. Diversos padrões e recomendações foram criadas para tal, mas o domínio desses padrões e a compreensão de como eles ajudarão na experiência de usuários com deficiências não é simples. Ferramentas existentes validam detalhes técnicos da implementação das páginas, geralmente seguindo uma lista de itens ou recomendações a serem verificadas, mas essas ferramentas não expõem ao desenvolvedor o efeito final na experiência que um usuário cego terá ao visitá-la, ou evidenciam a importância relativa de cada problema encontrado. Neste trabalho, estudou-se a viabilidade e o potencial de um simulador de leitor de tela, cujo público alvo são os próprios desenvolvedores, de forma a auxiliar a análise de acessibilidade de uma página para usuários com deficiência visual. Dois protótipos foram desenvolvidos e avaliados, buscando verificar as lacunas existentes em outras abordagens que ele possa alcançar.
Title in English
SRS - a visual simulator of a screen reader for web developers
Keywords in English
Assistive technology
Interaction elements
Screen reader
Usability
Web accessibility
Abstract in English
Accessibility, as a general concept, refers to the capacity of products, services and environments to be used by people with disabilities. Web accessibility, therefore, constitutes the ability of the web to be any person, including people with disabilities. The web nowadays offers rich experiences to its users, but there are many barriers that a person with visual disabilities faces while browsing the web. Building a web page that is well adapted to accessibility requirements is a complicated technical task. Several standards and guidelines have been created to achieve this, but mastering these standards and understanding how they will help these users experiences isnt simple. There are existing tools to validate technical details of a web pages implementation, usually referring back to the standards or a list of items to be verified, but these tools dont tell the web developer the effects that each problem will have in the final experience, or the relative importance of each existing problem. In this research, we studied the viability and potential of a screen reader simulator, targeting web developers as its main user group, in order to support the accessibility analysis of a webpage for blind users. Two prototype versions were developed and evaluated, in order to verify the gaps from other types of tools that this approach can reach.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-10-30
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.