• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.55.2015.tde-27112015-090120
Document
Author
Full name
Venilton Falvo Júnior
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2015
Supervisor
Committee
Barbosa, Ellen Francine (President)
Braga, Rosana Teresinha Vaccare
Brandao, Leonidas de Oliveira
Title in Portuguese
Estudo e definição de uma linha de produtos de software para o desenvolvimento de aplicações educacionais móveis
Keywords in Portuguese
Aprendizagem móvel
Avaliação experimental
Gerenciamento de variabilidades
Linha de produtos de software
SOA
Abstract in Portuguese
A popularização dos dispositivos móveis em todas as camadas sociais tem motivado o desenvolvimento de aplicações educacionais móveis, denominadas aplicações de m-learning. Neste cenário, as aplicações existentes, mesmo possuindo diversos benefícios e facilidades no que diz respeito ao ensino e aprendizagem, apresentam problemas e desafios relacionados, sobretudo no que se refere ao desenvolvimento, reuso e padronização arquitetural. Por outro lado, na vertente do reúso de software, percebe-se uma crescente adoção do conceito de Linha de Produtos de Software (LPS). Esse paradigma possibilita às organizações explorar as similaridades e variabilidades de seus produtos, aumentando a reutilização de artefatos e, como consequência, diminuindo custos e tempo de desenvolvimento. Neste trabalho é apresentada uma LPS voltada ao domínio das aplicações de m-learning, denominada M-SPLearning. A proposição da M-SPLearning envolveu desde o estudo inicial para a obtenção de uma análise de domínio efetiva, até a implementação dos componentes previamente analisados. A LPS concebida teve seus respectivos produtos avaliados experimentalmente no cenário industrial, fornecendo evidências de que sua utilização pode acelerar o time-to-market de produtos de m-learning, com um número reduzido de defeitos.
Title in English
Study and definition of a software product line for the development of mobile learning applications
Keywords in English
Experimental evaluation
Mobile learning
SOA
Software product lines
Variabilities management
Abstract in English
The popularity of mobile devices in all social classes has motivated the development of mobile educational applications, called m-learning applications. The existing applications, even having many benefits and facilities in relation to teaching and learning, also have problems and challenges, especially regarding the development, reuse and architectural standardization. Particularly, there is an increasing adoption of the concept of Software Product Line (SPL) in researches related to reuse. This paradigm enables organizations to explore the similarities and variabilities of their products, increasing the reuse of artifacts and, consequently, reducing costs and development time. This work presents an SPL focused on the domain of m-learning applications, named M-SPLearning. The development of M-SPLearning has comprised since the initial study for an effective domain analysis until the implementation of the components previously analyzed. Such SPL had its products experimentally evaluated in the industrial scenario, providing evidences that its use can accelerate the time-to-market of m-learning applications, with a reduced number of faults.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-11-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.