• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.55.2020.tde-20022020-110444
Document
Author
Full name
Valéria Delisandra Feltrim
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2004
Supervisor
Committee
Nunes, Maria das Graças Volpe (President)
Aluisio, Sandra Maria
Nicoletti, Maria do Carmo
Quental, Violeta de San Tiago Dantas Barbosa
Vieira, Renata
Title in Portuguese
Uma abordagem baseada em córpus e em sistemas de crítica para a construção de ambientes Web de auxílio à escrita acadêmica em português
Keywords in Portuguese
Não disponível
Abstract in Portuguese
Ferramentas computacionais destinadas a auxiliar a escrita na língua inglesa têm se tornado cada vez mais comuns, incluindo tanto sistemas dedicados ao pós-processamento do texto como sistemas mais completos, que atuam desde a geração e organização de idéias até a escrita. Entre esses sistemas M aqueles que apóiam especificamente a escrita de textos acadêmicos, um gênero mais tratável computacionlmente dada a sua rigorosa padronização. Em contraste, para o português não há sistemas semelhantes, mas apenas ferramentas de pós-processamento, como corretores ortográficos, revisores gramaticais, dicionários para consulta, entre outras, de aplicação geral. Nesta tese de doutorado, focalizamos o problema da escrita em português de teses e dissertações, visando uma modelagem computacional que segue uma abordagem baseada em córpus e em sistemas de crítica, para a criação e avaliação de ferramentas de apoio à criação de textos desse gênero. Para viabilizar o projeto, restringimos nossa análise às seções Resumo e Introdução, notadamente mais padronizadas, e à área de Ciência cia. Computado. A integração dos recursos e ferramentas desenvolvidos resultou no protótipo SeiPo (Scientific Portuguese), implementado como um ambiente Web, que contempla tanto a composição top-down do texto (partindo do planejamento estrutural para a escrita propriamente dita) quanto bottom-up (partindo de um rascunho já escrito). Para avaliar o ScíPo no seu contexto de uso, foram realizados experimentos com usuários reais, visando verificar a eficácia do modelo subjacente ao SeiPo. Os resultados desses experimentos demonstraram que tal modelo de fato tem potencial no auxílio à escrita acadêmica.
Title in English
Not available
Keywords in English
Not available
Abstract in English
Aiding tools for writing in English have become more and more common, ranging from post-processing-only systems to more comprehensive ones, acting at various stages of the writing process, such as generation and organization of ideas and writing proper. Among these tools, there are those specffic to the academie genre, notably more machine-tractable due to its rigorous standardization. In contrast, there are no such systems for Portuguese, but only post-processing tools, like spell-checkers, grammar-checkers and electronic dictionaries. In this work we focus on the issue of writing theses in Portuguese, aiming at a model for the creation and evaluation of writing tools for this genre, foliowing an approach based on corpora and critiquing systems. For the sake of feasibility, we restrict our analysis to the Abstract and Introduction sections, acknowledgedly even more standardized, and to the Computer Science domam. The integration of the resourcís and tools developed resulted in the SciPo (Scientific Portuguese) prototype, a web-based application supporting composition either top-down (i.e. from structure planning to writing proper) or bottom-up (i.e. submitting a draft to be critiqued). In order to evaluate SeiPo in use, we carried out experiments with real users with an emphasis on verifying the effectiveness of our underlying model. The results of these experiments show that it in fact has potential for helping academic writing.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-02-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.