• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.55.2004.tde-19082015-111900
Document
Author
Full name
Carlos Frederico Penedo Rocha
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2004
Supervisor
Committee
Pimentel, Maria da Graça Campos (President)
Munson, Ethan Vincent
Rocha, Heloisa Vieira da
Title in Portuguese
Anotações com PDAs: extensão da área de escrita e integração com projeto InCA-SERVE
Keywords in Portuguese
Não disponível
Abstract in Portuguese
A computação ubíqua, uma das mais recentes áreas da Ciência da Computação, tem como objetivo tornar os serviços computacionais tão intrínsecos a um determinado ambiente que se tornam transparentes para seus usuários. Este trabalho se insere nesse contexto, tanto buscando apoiar as atividades cotidianas de um usuário em particular quanto provendo flexibilidade de comunicação entre um conjunto de usuários de modo geral. Investigando os problemas associados, desenvolvemos um sistema de anotações visando a captura e o acesso a informações públicas em experiências ao vivo, tais como aulas presenciais, utilizando, para tanto, dispositivos pessoais digitais (ou PDAs - Personal Digital Assistants). Apesar dos PDAs apresentarem vantagens como portabilidade e baixo consumo de energia, a limitação de sua tela representa problemas para usuários, que, geralmente, têm dificuldade em visualizar e interagir com uma quantidade de informações que extrapola o tamanho da tela desse dispositivo. Neste trabalho, implementamos um sistema que simula uma área de anotações maior do que a tela dos PDAs e elaboramos um mecanismo de rolagem de textos para favorecer a escrita de anotações. Para avaliar esse mecanismo e o impacto da utilização de uma área maior na orientação espacial do usuário, conduzimos dois experimentos e analisamos seus resultados. Por fim, acoplamos essas características no sistema desenvolvido e o integramos à infra-estrutura do Projeto InCA-SERVE, em utilização pelo grupo de hipermídia do ICMC-USP.
Title in English
PDA-based annotation: an approach for extending the writing area with Projecto InCA-SERVE
Keywords in English
Not available
Abstract in English
One of the most recent areas of Computer Science, ubiquitous computing is concerned with providing computer support invisible for its users. According to this idea, the aim of our work is to support activities from a particular user and provide means of communication among serveral users in a group. Investigating the related problems, we built an annotation system to capture and access public informations on live experiences, such as live classes, using Personal Digital Assistants. The small size of such devices provides the convenience of mobility at the expense of reduced screen space for display and interaction. So, a key limitation of these devices is the user's inability to view and interact with information that occupies an area bigger than the original screen. In our system, we created a virtual area bigger than the PDA screen and provided an automatic scroll mechanism to aid taking annotations. We evaluated this mechanism and the impact of using the virtual area in user's spatial orientation by conducting two experiments and analysing their results. Finally, we integrated the system with the infrastructure of the Projeto InCA-SERVE that is being used by the hypermedia group at ICMC-USP.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-08-19
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.