• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.55.2018.tde-19032018-110116
Document
Author
Full name
Maria Alice Soares de Castro
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 1998
Supervisor
Committee
Moreira, Edson dos Santos (President)
Nunes, Maria das Graças Volpe
Santos, Neide dos
Title in Portuguese
Projeto e Implementação de um Sistema de Auxílio a Preparação de Material Didático para uso na World-Wide Web
Keywords in Portuguese
Não disponível
Abstract in Portuguese
A presença de computadores e outros recursos tecnológicos no ambiente educacional sempre causou polêmica. Quando as máquinas de calcular entraram nas salas de aula, temia-se que as crianças e, em pouco tempo, os adultos perdessem a capacidade de realizar cálculos às custas de seu próprio raciocínio (preocupação antecipada em um conto de ficção de Isaac Asimov, A Sensação de Poder, publicado pela primeira vez em 1957). O cenário atual nos mostra não o receio, mas a necessidade de oferecer recursos tecnológicos aos estudantes, o mais cedo possível. Neste contexto, focalizamos o sistema Interland (Moreira, Nunes & Pimentel, 1995), que propõe um ambiente de auxílio ao aprendizado no sistema World-Wide Web, com facilidades para exploração de recursos interativos e de multimídia. O objeto deste trabalho é a interface do professor no sistema Interland: o Teaching Assistant ou T.A. O sistema T.A. implementa um conjunto de recursos de autoria com modelos e ferramentas para a produção de documentos relacionados a disciplinas. Os modelos de páginas contribuem para uma menor necessidade de decisões de projeto por parte do professor e menos problemas de autoria, embutindo conceitos importantes na produção de documentos para a World-Wide Web. Essa preocupação também tem em vista evitar problemas para os usuários das páginas em hipertexto (os alunos). Um dos pontos principais do sistema T.A. é permitir a introdução de recursos multimídia (no estágio atual, trechos de vídeo selecionados pelo professor) disponíveis em uma base de dados, eliminando a necessidade de se aprender a manipular outros programas específicos para esse fim. Os protótipos já desenvolvidos oferecem modelos de documentos, e permitem a introdução de interações simples e trechos de vídeo em páginas, de maneira transparente para o usuário.
Title in English
Not available
Keywords in English
Not available
Abstract in English
The presence of computers and other technological resources on the educational environment was always a subject of controversy. When calculators entered the classrooms, there was the concem that children and, into a short period of time, also adults could lose their a.bility of making counts with their own bra.i ns (such concern was anticipated in a fiction story by Isaac Asimov, first published I. n1957). The current scenery shows not the concem but the need to offer technological resources to the students, as soon as possible. In such context, we focus on the system Interland (Moreira, Nunes & Pimentel, 1995), which proposes an environment for learn.i ng support on the World-Wide Web, with tools that explore interactive and multimedia resources. The subject of this work is the teacher's interface on the Interland system: the Teaching Assistant or EA. The T.A. system implements a set of authorship resources with models and tools for the production of documents related to disciplines. Document models contribute for a minor need of project decisions by the side of the teacher, and also diminishes authorship problems, embedding important concepts of documents production for the World-Wide Web. Such feature also tries avoiding problems for the users of the hypertext (the students). One of the main features of the TA. is the insertion of multimedia resources (at its current development, video pieces selected by the teacher) from a data base, with no need of learning how to work with specific programs for manipulating video or data bases. Developed prototypes offer document templates, allowinHg the insertion of simple interactions and video pieces on the pages, in a transparent way to the user.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
MariaAliceCastro.pdf (79.08 Mbytes)
Publishing Date
2018-03-19
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.