• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.55.2006.tde-14092006-114217
Document
Author
Full name
Carlos Henrique Odenique Jardim
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2006
Supervisor
Committee
Pimentel, Maria da Graça Campos (President)
Borges, Marcos Roberto da Silva
Mello, Rodrigo Fernandes de
Title in Portuguese
Usando Serviços Web para integrar aplicações cientes de contexto
Keywords in Portuguese
Aprendizado eletrônico
Ciência de contexto
Computação ubíqua
Serviços Web
Abstract in Portuguese
A Computação Ubíqua está revolucionando a interação do ser-humano com os dispositivos computacionais ao disponibilizar tecnologias pouco intrusivas ao cotidiano das pessoas. A Computação Ciente de Contexto, um dos temas de pesquisa em Computação Ubíqua, tem contribuído para a construção de aplicações capazes de customizar-se e adaptar-se às necessidades do usuário sem a intervenção explícita deste. Suportar o desenvolvimento de aplicações Cientes de Contexto é um dos desafios da Computação Ubíqua. Desenvolvido no mesmo grupo de pesquisa que este trabalho está inserido, o Serviço Web Context Kernel, gerencia informações de contexto e explora as especificações e tecnologias da Web como plataforma de intercâmbio para a informação contextual. O trabalho aqui reportado teve como objetivo investigar a utilização de Serviços Web por meio do emprego da infra-estrutura Context Kernel na integração de aplicações em cenários de trabalho colaborativo e de aprendizado eletrônico. Como resultado, foi elaborado um conjunto de lições aprendidas provenientes do estudo e do emprego das especificações para Serviços Web. Outros resultados foram: as especificações de informações de contexto de grupo e de metadados educacionais em dimensões de contexto e exemplos de utilização do Context Kernel para tornar aplicações cientes de contexto.
Title in English
Applying Web services to integrate context-aware applications
Keywords in English
Context-aware
e-Learning
Ubiquitous computing
Web services
Abstract in English
Ubiquitous computing has became a revolution in terms of the user-computer interaction by providing technologies that seamlessly integrate themselves to people?s everyday life. Context-aware computing, which is an important research theme in ubiquitous computing, has been contributing for the building of applications that are capable both to customize and adapt themselves aiming to support a user without disturb him. A great challenge in ubiquitous computing has been the support to build context-aware aplications. For that reason, the it has been developed the Context Kernel Web Service, which is a service infrastructure that makes use of Web-based specifications and technologies in order to promote the management and the interchange of context information. In this work the usage of Web Services was analyzed by using the Context Kernel to integrate applications in scenarios of cooperative work and e-learning. As a result, a list of lessons learned was ellaborated with respect to the use and the study of Web Services specifications for context-aware computing. Other results include a context information specifications for metadata about group and educational resources as well as examples of how to use the Context Kernel to leverage applications context-aware.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Dissertacao.pdf (2.60 Mbytes)
Publishing Date
2006-09-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.