• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.55.2004.tde-03052004-160334
Document
Author
Full name
Jean Piton Gonçalves
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2004
Supervisor
Committee
Aluisio, Sandra Maria (President)
Moreira, Dilvan de Abreu
Sardinha, Antonio Paulo Berber
Title in Portuguese
"A integração de Testes Adaptativos Informatizados e Ambientes Computacionais de Tarefas para o aprendizado do inglês instrumental"
Keywords in Portuguese
Ambientes Computacionais de Aprendizagem
Educação à Distância
Testes Adaptativos Informatizados
Abstract in Portuguese
A necessidade de jovens pesquisadores lerem correta e rapidamente uma grande quantidade de textos escritos em inglês, que é a língua franca da ciência, representa uma barreira considerável para eles. Dada essa necessidade, em 2001, o programa de mestrado em Ciências da Computação e Matemática Computacional do ICMC-USP passou a avaliar a proficiência em inglês dos alunos quanto à habilidade de reconhecerem o gênero de textos científicos em inglês, com as convenções que lhe são características. O site do Exame de Proficiência em Inglês (EPI)disponibiliza Exames Modelos com correção automatizada para os alunos saberem antecipadamente como será o exame formal, também informatizado. Porém, a prática com o Exame Modelo fornece apenas um relatório com o escore do aluno, não oferecendo meios para ele relembrar seus conhecimentos, receber instrução ou ainda rever conceitos errôneos. Uma possível solução para essa lacuna é um ambiente computacional que propicie um contexto favorável à aprendizagem do inglês instrumental. Na perspectiva de favorecer tal aprendizado e auxiliar os alunos a estudarem para o EPI é que essa pesquisa propôs um Ambiente Computacional de Aprendizagem (ACA) para o inglês instrumental. O ACA desenvolvido, denominado Computer-Aided Learning of English for Academic Purposes (CALEAP-Web), é fruto da integração de um Teste Adaptativo Informatizado (TAI), denominado de Adaptive English Proficiency Test for the Web (ADEPT), e um Ambiente Computacional de Tarefas (ACT), denominado de Computer-Aided Task Environment for Scientific English (CATESE). Um TAI consiste em itens (questões) selecionados de acordo com o nível de habilidade estimado do aluno, gerando um teste individualizado. Já o ACT fornece tarefas pré-determinadas para o aprendizado do aluno. Para o ADEPT foram realizados dois experimentos com alunos de mestrado em Ciências da Computação e Matemática Computacional do ICMC-USP e com o CALEAP-Web, como um todo, foram realizadas simulações para a verificação de sua operacionalidade. Embora o ACA tenha sido desenvolvido para apoiar os alunos do programa de mestrado do ICMC-USP, ele é suficientemente genérico para ser usado em outros programas de mestrado que avaliam o inglês instrumental e por jovens pesquisadores que desejam conhecer as convenções do gênero de textos científicos em inglês.
Title in English
Integrate's Adaptative Testing System and a Task-Environment in the domain of English Academic Purposes
Keywords in English
Adaptative Teste
E-Learning
Task-Based Environment
Abstract in English
The need to read correctly and rapidly a huge amount of scientific papers, that is predominantly in English as the lingua franca for science, represents a considerable barrier for novice non-native English researchers. Due to this need, in 2001, the MSc. program in Computer Science and Computational Maths at ICMC-USP proposed a new type of proficiency exam to evaluate students' competence in terms of the demands of highly standardized research articles written in English. The English proficiency exam website makes available simulated tests for the students to be aware of the contents and scoring procedure and to practice before applying for the formal exam, which is also automatically corrected. However, practice with simulated tests only provides a report with the student's score. There is no support to correct student's misconceptions, to instruct or to refresh prerequisite knowledge. A possible solution to fulfil this gap is to provide a computer-based environment designed to arouse students' consciousness about the conventions in English usage in research papers. The purpose of this research was to propose such an environment. The computer-based environment developed, called Computer-Aided Learning of English for Academic Purposes (CALEAP-Web), is the result of the integration of an adaptive test, named Adaptive English Proficiency Test for the Web (ADEPT), and a task based environment called Computer-Aided Task Environment for Scientific English (CATESE). An adaptive test consists of items (questions) selected according to the estimated ability level of the student, providing an individualized test. A task based environment provides predefined tasks to ensure student's learning in a certain issue. Two evaluation experiments with students from the MSc. program in Computer Science and Computational Maths at ICMC-USP were carried out with ADEPT; with CALEAP-Web simulations were designed to verify functionality and robustness. Although CALEAP-Web was developed to support students from the MSc. program in Computer Science and Computational Maths at ICMC-USP, it is sufficiently generic to be used in other master programs which assess instrumental English and by novice researchers who need to know the demands of highly standardized research articles written in English.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2004-07-29
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • PITON-GONçALVES, Jean, et al. Intelligent Tutoring Systems [doi:10.1007/978-3-540-30139-4_1]. Editor. Berlin, Heidelberg : Springer Berlin Heidelberg, 2004. Lecture Notes in Computer Science.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.