• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.55.2019.tde-02012019-110149
Document
Author
Full name
Igor Bueno Corrêa
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2018
Supervisor
Committee
Carvalho, André Carlos Ponce de Leon Ferreira de (President)
Camargo, Heloisa de Arruda
Minghim, Rosane
Tinós, Renato
Title in English
Exploring the intersections between Information Visualization and Machine Learning
Keywords in English
Information visualization
Machine learning
RadViz
Visual analytics
Abstract in English
With todays flood of data coming from many types of sources, Machine Learning becomes increasingly important. Though, many times the use of Machine Learning is not enough to make sense of all this data. This makes visualization a very useful tool for Machine Learning practitioners and data analysts alike. Interactive visualization techniques can be very helpful by giving insight on the meaning of the output from classification tasks. In this work, the aim is to explore, implement and evaluate different visualization techniques with the explicit goal of directly relating these visualization to the Machine Learning process. The proposed approach is the development of visualization techniques for a posteriori analysis that combines data exploration and classification evaluation. Results include a modified version of the Radial Visualization technique, called Dual RadViz, and also the use of interactive multiclass Partial Dependence Plots as means of finding counterfactual explanations about Machine Learning classification. An account of some of the many ways Machine Learning and visualization are used together is also given.
Title in Portuguese
Explorando as interseções entre Visualização da Informação e Aprendizado de Máquina
Keywords in Portuguese
Aprendizado de máquina
RadViz
Visual analytics
Visualização da informação
Abstract in Portuguese
Hoje em dia, com o enorme fluxo de dados provenientes de muitos tipos de fontes, Aprendizado de Máquina se torna cada vez mais importante. No entanto, muitas vezes o uso de Aprendizado de Máquina não é o suficiente para que seja possível enxergar o valor e o significado de todos estes dados. Isso faz com que visualização seja uma valiosa ferramenta tanto para analistas de dados quanto para aqueles que praticam tarefas relacionadas à Aprendizado de Máquina. Técnicas de visualização interativa podem ser de grande utilidade por possibilitarem insights sobre o significado do resultado de tarefas de classificação. Neste trabalho, o objetivo é explorar, implementar e avaliar diferentes técnicas de visualização, explicitamente focando em suas relações com o processo de Aprendizado de Máquina. A abordagem proposta se trata do desenvolvimento de técnicas de visualização para análise a posteriori dos resultados de tarefas de classificação, combinando avaliação da classificação e exploração visual de dados. Os resultados incluem uma versão modificada da técnica de Visualização Radial, chamada Dual RadViz, e também o uso de Gráficos de Dependência Parcial multiclasse interativos como meio de se chegar à explicações contrafatuais sobre resultados de classificação. É dado também um relato de algumas das muitas maneiras onde Aprendizado de Máquina e visualização são usados conjuntamente.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-01-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.