• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.5.2007.tde-11122007-144645
Document
Author
Full name
Luciene Stivanin
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Scheuer, Claudia Ines (President)
Assumpcao Junior, Francisco Baptista
Carvallo, Renata Mota Mamede de
Limongi, Suelly Cecilia Olivan
Miranda, Monica Carolina
Title in Portuguese
Tempo de processamento para a leitura de palavras e para a nomeação de figuras em crianças leitoras e não leitoras
Keywords in Portuguese
Criança
Dislexia
Leitura
Software
Tempo de reação
Abstract in Portuguese
O desenvolvimento e o processamento da leitura de palavras e da nomeação de figuras em leitores e não leitores têm sido fundamentados em modelos cognitivos de processamento da informação. A precisão nas respostas e o tempo de processamento devem ser considerados para estas tarefas. O tempo de processamento se refere à latência e à extensão das emissões orais. O objetivo deste estudo foi analisar o tempo de processamento para a leitura e a nomeação em crianças leitoras e não leitoras. Participaram 74 crianças leitoras de 2a, 3a e 4a séries e 20 não leitoras de 2a série do ensino fundamental de escola pública. Os estímulos de todas as provas foram caracterizados por semelhantes variáveis psicolingüísticas do material escrito, constituindo 12 grupos de palavras e figuras equivalentes em freqüência, extensão, regularidade e complexidade silábica. Um programa computacional foi desenvolvido especialmente para esta pesquisa para registrar o tempo de processamento de cada palavra lida ou figura nomeada, com precisão numérica de 8 casas decimais. As respostas corretas e o desempenho relacionado às características de cada prova, para cada grupo de estímulo e nível escolar foram também analisados. A análise estatística foi realizada por meio da ANOVA e Correlação de Pearson. Os resultados indicaram que as propriedades das palavras exerceram influência sobre o tempo de processamento e os acertos na leitura e na nomeação, caracterizando diferentes comportamentos entre as séries. A interação entre o tipo de palavra e a série escolar indica que o grau de estabilização das representações da palavra escrita na memória depende de suas propriedades, da rota utilizada pelo leitor e das estratégias envolvidas na leitura. Este fato altera o tempo de recuperação e produção destas informações. O tempo de processamento para a leitura foi menor que o da nomeação e ambas as tarefas foram influenciadas pela freqüência da palavra escrita, mostrando um componente lexical comum a ambas as habilidades. O tempo de processamento e a influência das características psicolingüísticas na nomeação foram semelhantes entre leitores e não leitores, embora os leitores tenham sido mais eficientes. As substituições fonológicas relacionadas à complexidade fonológica dos nomes e o sistema semântico preservado conduzem à hipótese de falhas na seleção dessas representações durante a recuperação dos nomes.
Title in English
Processing time for word reading and picture naming in readers and non-readers children
Keywords in English
Children
Dyslexia
Reaction time
Reading
Software
Abstract in English
The development and the processing of word reading and picture naming in readers and non-readers have been based on cognitive models of information processing. Accuracy of answers and processing time must be considered for reading and naming. Processing time refers to latency and length of oral emissions. The aim of this study was to analyze processing time on aloud reading of isolated words and picture naming tasks of readers and nonreaders children. Seventy-four readers attending 2nd, 3rd and 4th grades and 20 non-readers attending 2nd grade of public elementary school took part of this study. Stimuli for all tasks were characterized by similar psycholinguistic variables of the written material, which was composed by 12 groups of words and pictures equivalent in frequency, extension, regularity and syllabic complexity. Specific software was developed to register processing time of each word read or picture named, with an accuracy of 8-decimal places. Correct answers and performance-related characteristics to each task, for each group of stimuli and grade were also analyzed. ANOVA and Pearson's Correlation were used for analysis. Results indicate that word properties influenced the processing time and correct answers in reading and naming. Different behavior among grades was observed. Interaction between word type and school level indicates that the degree of stabilization of the written-word representation in memory depends on its properties, on the route taken by the reader and the strategies involved in reading. This fact alters retrieval time and production of the information. Processing time for reading was shorter than for naming, and both tasks were influenced by the frequency of the written word, pointing to a common lexical component. Processing time and the influence of psycholinguistic characteristics for naming were similar for readers and non-readers, although the readers were more efficient. Phonological substitutions related to the complexity of names and an intact semantic system lead to the hypothesis of failures regarding these representations during name retrieval.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
lucienestivanin.pdf (2.51 Mbytes)
Publishing Date
2008-01-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.