• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.5.2010.tde-08062010-155652
Document
Author
Full name
Danielle Azarias Defense
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Fernandes, Fernanda Dreux Miranda (President)
Limongi, Suelly Cecilia Olivan
Mendes, Vera Lucia Ferreira
Title in Portuguese
Estudo longitudinal do perfil funcional da comunicação de adolescentes autistas
Keywords in Portuguese
Adolescência
Autismo
Cognição
Institucionalização
Linguagem
Abstract in Portuguese
O autismo é caracterizado por um prejuízo na tríade de desenvolvimento nas áreas de socialização, cognição e linguagem, o que nos remete à necessidade de se avaliar todos estes aspectos e a inter-relação entre eles. Outro aspecto importante é a questão de várias pesquisas abordarem mudanças nesses aspectos ao longo do tempo, sendo necessários estudos com adolescentes e adultos autistas para melhor caracterização de seus sintomas e da evolução observada no desenvolvimento. O objetivo geral dessa pesquisa foi traçar o perfil comunicativo de um grupo de autistas adolescentes institucionalizados, considerando os aspectos sócio-comunicativos, sócio-cognitivos e comportamentos. Foram sujeitos dessa pesquisa oito adolescentes autistas institucionalizados que foram avaliados durante seis meses a respeito do perfil funcional de comunicação, do desempenho sócio cognitivo, da escala de adaptação sócio-comunicativa e da escala Autism Behavior Checklist (ABC). Os resultados obtidos foram submetidos à análise estatística não paramétrica. Foi observada evolução quanto ao número de atos comunicativos e à proporção de funções comunicativas interpessoais entre o primeiro e o segundo momento de coleta de dados (três meses) e quanto ao desempenho sócio-cognitivo em situação espontânea entre o primeiro e o terceiro momentos (seis meses). Outro resultado importante foi que níveis de maior ou menor adaptação sócio-comunicativa não determinam melhor desempenho e/ou evolução nos resultados do perfil funcional de comunicação e que há relação entre maior pontuação no ABC com menores escores no desempenho sóciocognitivo assim como nos atos comunicativos produzidos. Conclui-se que é possível observar evolução na linguagem na faixa etária da adolescência em sujeitos autistas. Os aspectos sócio-cognitivos, linguagem e socialização estão relacionados também à maior gravidade do quadro
Title in English
Longitudinal study of the functional communicative profile os institutionalized adolescents with autism
Keywords in English
Adolescence
Autistic
Cognition
Institutionalization
Language
Abstract in English
Autism is characterized by impairments in the three areas of development: social, cognitive and linguistic. It makes it essential to assess all these aspects and the relations between them. Other important issue is that several studies report changes in these aspects along the time, which implies the need to assess adolescents and adults with autism to better characterize their symptoms and the evolution observed throughout development. The aim of this research was to determine the communicative profile of a group of institutionalized adolescents with autism, considering its relation with socialcognitive, social communicative and behavioral aspects. Subjects were eight institutionalized adolescents with autism. They were assessed during a sixmonth period in what refer to the functional communicative profile, the socialcognitive performance, the social-communicative adaptation scale and the Autistic Behavior Checklist (ABC). The results were analyzed with nonparametric statistics. It was observed that there was improvement in the number of communicative acts per minute and in the proportion of interpersonal communicative acts from the first to the second moment of data gathering (three-month period). The social cognitive performance in spontaneous situation presented improvement from the first to the second moment of data gathering (six-month period). Higher or lower levels of social-communicative adaptation do not determine better performance and/or improvement in the results of the functional communicative profile. There was a correlation between higher scores in the ABC and lower scores in social-cognitive performance and the number of communicative acts per minute. The social-cognitive, linguistic and social adaptation aspects were also related to the severity of the manifestations
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2010-06-08
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • DEFENSE-NETRVAL, D. A., and FERNANDES, F. D. M. Availability of Speech-Language Therapy to Individuals with ASD [doi:10.4172/2165-7890.1000117]. Autism Open-Access [online], 2013, vol. 3, p. 117.
  • Defense-Netrval, Danielle Azarias, et al. Using the Preschool Language Scale, Fourth Edition to characterize language in preschoolers with autism spectrum disorders [doi:10.1590/S1516-80342011000400021]. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia [online], 2011, vol. 16, p. 488-489.
  • FERNANDES, F. D. M., et al. Speech-Language intervention with children with ASD in Brazil. Topics in Language Disorders, 2013.
  • Fernandes, Fernanda Dreux Miranda, Amato, Cibelle Albuquerque de La Higuera, and DEFENSE-NETRVAL, D. A. The relationship between the avaliability of speech language therapy services and the number of speaking subjects with autism spectrum disorder (ASD) assisted in different institutions. Autism Open Access Journal, 2013.
  • BARBOSA, Milene Rossi Pereira, et al. Jogo simbólico e interatividade de indivíduos autistas. In XX Congresso Brasileiro de Fonoaudiologia, Brasília, 2012. XX Congresso Brasileiro de Fonoaudiologia., 2012. Resumo. Dispon?vel em: http://www.sbfa.org.br/portal/suplementorsbfa.
  • BARBOSA, Milene Rossi Pereira, et al. Quality of Life in Youngsters with ASD. In 2012 ASHA Convention - Opportunities and Outcomes, Atlanta, 2012. 2012 ASHA Convention - Opportunities and Outcomes.Atlanta : American speech-Language-Hearing Association, 2012. Abstract.
  • DEFENSE-NETRVAL, D. A., et al. Qualidade de vida de jovens do espectro do autismo. In XX Congresso Brasileiro de Fonoaudiologia, Brasília, 2012. XX Congresso Brasileiro de Fonoaudiologia., 2012. Resumo. Dispon?vel em: http://www.sbfa.org.br/portal/suplementorsbfa.
  • DEFENSE-NETRVAL, D. A., e FERNANDES, F. D. M. Estudo piloto dos indivíduos autistas assistidos no município de São Paulo. In XX Congresso Brasileiro de Fonoaudiologia, Brasília, 2012. XX Congresso Brasileiro de Fonoaudiologia., 2012. Resumo. Dispon?vel em: http://www.sbfa.org.br/portal/suplementorsbfa.
  • DEFENSE-NETRVAL, D. A., PIMENTEL, A. G. L., e FERNANDES, F. D. M. A Efetividade da metodologia de ensino na disciplina de Fundamentos de Fonoaudiologia. In XX Congresso Brasileiro de Fonoaudiologia, Brasília, 2012. XX Congresso Brasileiro de Fonoaudiologia., 2012. Resumo. Dispon?vel em: http://www.sbfa.org.br/portal/suplementorsbfa.
  • FERNANDES, F. D. M., et al. Symbolic Play & Interactivity in Children with ASD. In 2012 ASHA Convention - Opportunities and Outcomes, Atlanta, 2012. 2012 ASHA Convention - Opportunities and Outcomes.Atlanta : American speech-Language-Hearing Association, 2012. Abstract.
  • FERNANDES, F. D. M., e DEFENSE-NETRVAL, D. A. Percepção do discente de critérios avaliados no estágio. In 21º Congresso Brasileiro e 2º Ibero-Americano de Fonoaudiologia, Porto de Galinhas, 2013. Anais do XXI Congresso Brasileiro de Fonoaudiologia., 2013. Resumo.
  • FERNANDES, F. D. M., et al. Addressing Communication Difficulties of Parents of Children of the Autism Spectrum. In Prof. Michael Fitzgerald. Recent Advances in Autism Spectrum Disorders. Organizador. Dublin : INTECH, 2013{Volume}. chap. 1, p. 681-688.http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/5/5162/tde-08062010-155652/
  • PIMENTEL, A. G. L., DEFENSE-NETRVAL, D. A., e FERNANDES, F. D. M. Plano terapêutico Fonoaudiológico (PTF) de orientações a professores de ensino regular com inclusão de alunos do espectro do autismo. In Pró-Fono. Planos Terapêuticos Fonoaudiológicos (PTFs). Organizador. Barueri : Pró-Fono, 2012{Volume}, p. 217-222.http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/5/5162/tde-08062010-155652/
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.