• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.5.2015.tde-11082015-163710
Document
Author
Full name
Nelson Caldini Junior
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Negri, Elnara Márcia (President)
Hoelz, Cristiane
Garcia, Eduardo Anselmo
Garcia, Maria Lucia Bueno
Joazeiro, Paulo Pinto
Title in Portuguese
Prevalência de estresse emocional e sintomas de asma em adultos jovens estudantes de curso pré-vestibular
Keywords in Portuguese
Asma
Estresse psicológico
Estudantes
Prevalência
Testes de função respiratória
Abstract in Portuguese
INTRODUÇÃO: A asma caracteriza-se por aumento da responsividade das vias aéreas a variados estímulos, com consequente obstrução ao fluxo aéreo, de caráter recorrente e reversível espontaneamente ou sob tratamento. A sensibilidade a alergenos é um fator de risco importante para a asma, assim como o estresse físico e emocional. Há evidências da influência psicoemotiva no desencadeamento e agravamento da doença. OBJETIVO: Avaliar a prevalência de sintomas de estresse emocional nos estudantes de curso pré-vestibular e sua possível associação com o surgimento ou agravamento dos sintomas da asma. CASUÍSTICA E MÉTODO: Uma amostra de estudantes de um curso pré-vestibular da cidade de São Paulo respondeu a um questionário sobre sintomas de asma, presença de fatores associados a asma e sintomas de estresse. Além disso, foram obtidas medidas de volume expiratório forçado no primeiro segundo e medidas do pico de fluxo expiratório.Os dados obtidos foram tratados estatisticamente. RESULTADOS: 85% dos estudantes foram classificados com escore alto de estresse emocional e 38% apresentaram sintomas de asma nos dois meses anteriores ao questionário. Há associação entre alguns sintomas de estresse (como sensação de fadiga e hipersensibilidade emocional) com sintomas de asma e parâmetros respiratórios. O teste de significância do coeficiente de Pearson mostrou correlações positivas significativas entre episódios de apatia e de sibilos nos últimos dois meses, entre sensação de fadiga e ocorrência de sibilos a qualquer tempo. Tanto a sensação de fadiga como a irritabilidade correlacionaram-se com o número de ocorrências de sibilos nesse período de dois meses. Modelos de regressão linear com significância estatística mostram ainda que entre esses indivíduos o pico de fluxo varia negativamente com o total de pontos no escore de sintomas de estresse e com o total de pontos nos fatores para asma. Além disso, encontrou-se uma alta prevalência de rinite alérgica nessa população de estudantes CONCLUSÂO: O estudo mostrou que alunos em fase pré-vestibular constituem uma população de alta prevalência de estresse emocional que se associa a sintomas de disfunção respiratória
Title in English
Prevalence of emotional stress and asthma symptoms in young adult students of pre-university course
Keywords in English
Asthma
Prevalence
Respiratory function tests
Stress psychological
Students
Abstract in English
BACKGROUND: Asthma is characterized by increased airway responsiveness to various stimuli, with consequent airflow obstruction, recurrent and reversible character spontaneously or under treatment. The sensitivity to allergens is an important risk factor for asthma, as well as the physical and emotional stress. There is evidence of psychological influence in triggering and worsening of the disease. AIMS: To assess the prevalence of emotional stress symptoms in pre-university course of students and their possible association with the emergence or worsening of asthma symptoms. METHODS: A sample of students from a pre-university course of São Paulo answered a questionnaire about symptoms of asthma, presence of factors associated with asthma and symptoms of stress. In addition, volume measurements were obtained in one second forced expiratory and measures peak flow expiratory. The data were treated statistically. RESULTS: 85% of students were classified with high scores of emotional stress and 38% showed symptoms of asthma in the two months preceding the survey. There is an association between some symptoms of stress (such as feelings of fatigue and emotional hypersensitivity) with symptoms of asthma and respiratory parameters. The significance test of Pearson's coefficient showed a significant positive correlation between episodes of apathy and wheezing in the past two months, between feelings of fatigue and the occurrence of wheezing at any time. Both the feeling of fatigue and irritability correlated with the number of occurrences of wheezing in that period of two months. Linear regression models with statistical significance also show that among these individuals the peak flow varies inversely with the total points on the stress symptoms score and the total score on the factors for asthma. In addition, we found a high prevalence of allergic rhinitis in this population of students CONCLUSION: The study showed that pre-university stage in students constitute a population with a high prevalence of emotional stress that is associated with symptoms of respiratory dysfunction
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
NelsonCaldiniJunior.pdf (1,002.09 Kbytes)
Publishing Date
2015-08-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.