• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.5.2006.tde-23112006-100855
Document
Author
Full name
Gracinda Rodrigues Tsukimoto
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2006
Supervisor
Committee
Battistella, Linamara Rizzo (President)
Pereira, Rosa Maria Rodrigues
Sposito, Maria Matilde de Mello
Title in Portuguese
Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica: através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36)
Keywords in Portuguese
Avaliação de processos (cuidados de saúde)
Dor lombar
Equipe de assistência ao paciente
Postura
Qualidade de vida
Questionários
Abstract in Portuguese
O objetivo desse trabalho é analisar quantitativamente a resposta ao tratamento dos pacientes com dor lombar crônica atendidos pela "Escola de Postura" da DMRHCFMUSP no período de outubro de 2001 a julho de 2004, mediante a avaliação dos questionários "Roland-Morris" (RM) e "Short Form Health Survey" (SF-36). A amostra inicial foi composta por 244 (duzentos e quarenta e quatro) prontuários de pacientes encaminhados e avaliados para a Escola de Postura no período de outubro de 2001 a julho de 2004, tendo completado o programa 110 (cento e dez) pacientes desse total. Em relação aos pacientes que completaram o tratamento, foram levantados diagnósticos; o tempo de evolução da doença e origem do encaminhamento; dados sócio-demográficos como sexo, idade, escolaridade, estado civil, ocupação; e, também, o comparecimento aos retornos após o primeiro mês, quarto mês, e um ano a contar da avaliação inicial. Observou-se que os indivíduos que concluíram a Escola de Postura apresentaram melhora significativa nos domínios do SF-36 para Capacidade Funcional, Aspectos Físicos, Dor, Estado Geral de Saúde Vitalidade e para o Roland Morris foram observados ganhos nos aspectos sociais, emocionais e saúde mental. Cabendo ressaltar que o período de alcance da Escola de Postura, não possibilita afirmar mudanças significativas quanto a aspectos afetivo-emocionais e novas posturas em seu relacionamento social. Novos estudos, quantitativos e qualitativos devem ser realizados de maneira a oferecer subsídios á equipe multiprofissional da Escola de Postura que permitam operar mudanças e ampliar recursos terapêuticos se necessário.
Title in English
Longitudinal evaluation of the Back Pain School of chronic low back pain using Roland Morris and Short Form Health Survey (SF-36) questionnaires
Keywords in English
Low back pain
Patient care team
Posture
Process assessment (health care)
Quality of life
Questionnaires
Abstract in English
The research objective is to analyze quantitivily the effectiveness of chronic low back pain treatment at the Back Pain School in DMR-HCFMUSP between October 2001 and July 2004, using the Roland-Morris and Short Form Health Survey (SF-36) questionnaires. The initial sample consisted of 244 (two hundred and forty-four) medical charts of patients addressed to Back Pain School program for initial evaluation between October 2001 and July 2004; out of this group, 110 (hundred and ten) patients concluded the program. Some data were valuated from these patients such as: diagnose, history of disease and referring institution, some socio-demographic information such as gender, age, education level, marital status, occupation, and also attendance to clinical interviews scheduled right after the first and fourth months and one year after the first evaluation. The group who concluded Back Pain School Program showed improvement at SF-36 dominions: Functional Capacity, Physical Conditions, Pain, State of Health, Vitality, and Roland Morris dominions changes in Social, Emotional, and Mental aspects. Back Pain School present less change in affective emotional conditions and social relation. Some qualitative and quantitative studies must be done in other to provide development of professional specialized knowledge and skills resources if necessary.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
completa.pdf (147.56 Kbytes)
Publishing Date
2006-12-19
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.