• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.5.2010.tde-01022011-171145
Document
Author
Full name
Paula Bertozzi de Oliveira e Sousa Leão Pereira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Bellodi, Patrícia Lacerda (President)
Martins, Luiz Antonio Nogueira
Martins, Milton de Arruda
Title in Portuguese
Bem-estar e busca de ajuda: um estudo junto a alunos de Medicina ao final do curso
Keywords in Portuguese
Educação de graduação em medicina
Qualidade de vida
Questionários
Tutoria
Abstract in Portuguese
INTRODUÇÃO: Dúvidas, competitividade e preocupação com o exame de residência geram forte desgaste e insegurança ao final da graduação em Medicina. Nesse período, o bem-estar é particularmente importante para a escolha da especialidade médica e o sucesso nos exames. Entretanto, sabe-se que alunos de Medicina resistem em buscar ajuda, principalmente para aspectos emocionais. Este estudo investigou junto a alunos do 6º ano de Medicina a relação entre bem-estar, percepção de necessidades e busca de ajuda nos recursos institucionais de suporte disponíveis Grupo de Apoio Psicológico ao Aluno (GRAPAL) e Programa Tutores FMUSP. MÉTODO: Utilizaram-se os Inventários de Beck (ansiedade e depressão), o WHOQOLbreve (qualidade de vida) e um questionário sobre percepção de necessidades (psicológicas e acadêmicas) e avaliação do suporte institucional. RESULTADOS: Os alunos referiram boa qualidade de vida (68%), mas apresentaram ansiedade (27%), depressão (20%) e prejuízo na vida social. Um 25% dos alunos reconheceram necessidades psicológicas e 51% deles referiram necessidades acadêmicas. As fontes de suporte mais acionadas durante o curso foram a família e os colegas, seja para necessidades psicológicas ou acadêmicas. Tutores são acionados às vezes pelos alunos, enquanto psicólogos ou psiquiatras são os menos procurados para os dois grupos de necessidades. Apenas parte dos alunos em torno de 1/3 com ansiedade e depressão, ou qualidade de vida ruim, usou os recursos institucionais de suporte. Ser mulher, reconhecer necessidades emocionais e apresentar ansiedade mostraram associação ao uso do serviço de apoio psicológico (GRAPAL). Estar satisfeito com seu tutor, com seu grupo de tutoria e reconhecer mudanças positivas mostraram associação à adesão ao Programa Tutores. CONCLUSÕES: Há diferentes fatores envolvidos na busca de ajuda por suporte emocional especializado (GRAPAL) e por suporte desenvolvimental (Tutoria). A saúde mental constitui aspecto fundamental para a busca de suporte especializado no GRAPAL, mas não apresenta relação com a participação do aluno no Programa Tutores. A compreensão, pelos tutores, de que a adesão ao Mentoring é um comportamento relacionado mais ao desejo do que à necessidade, pode ajudá-los na interação com os alunos, enfocando assim o aspecto central do Programa: o desenvolvimento. Identificar especificidades no uso dos recursos de suporte pode colaborar para o aprimoramento dos recursos de suporte e desenvolvimento de estratégias para sensibilização dos alunos quanto à procura de ajuda durante sua formação acadêmica
Title in English
Well-being and help-seeking: a study with final-year medical students
Keywords in English
Education medical undergraduate
Preceptorship
Quality of life
Questionnaires
Abstract in English
INTRODUCTION: Doubts, competitiveness and preparation for the residency examination increase burnout and insecurity at the end of medical course. At this moment, well-being is particularly important for the specialtys choice and examination success. However, its known that medical students are reluctant to seek help particularly for emotional problems. This study investigated the relationship among well-being, perceived needs and help-seeking in final-year students. METHOD: Well-being was assessed using Becks Inventories of Anxiety (BAI) and Depression (BDI) and the WHOQOL- bref (quality of life). A questionnaire was used to assess perceived needs and medical school support resources. RESULTS: The students reported good quality of life (68%) but presented anxiety (27%) depression (20%) and impaired social functioning. 51% of the students acknowledged academic needs and 25% psychological needs. Family and colleagues were the most important sources of support for psychological or academic needs. Only part of the students with anxiety and depression, or poor quality of life used the institutional support. Being a woman, recognizing emotional needs and presenting anxiety were associated to the use of psychological support service (GRAPAL). Being satisfied with mentor and mentoring group and recognizing positive changes were associated to Mentoring attendance. CONCLUSIONS: There are different factors involved in helpseeking for emotional specialized support (GRAPAL) and for development support (Programa Tutores). Mental health is a basic aspect for the use of GRAPAL but not related with Mentoring Program attendance. This find can help mentors in their work with the students, focusing in the central aspect of Mentoring: the development. Identifying specificity in the use of the medical school support resources may collaborate on its improvement and also on specific strategies in the students sensitization about seek-helping during the undergraduate course
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-02-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.