• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2007.tde-31052007-121433
Document
Author
Full name
Isabel Cristina Buccini
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Moraes, Teresa Cristina Rebolho Rego de (President)
Bueno, Belmira Amelia de Barros Oliveira
Sabbag, Sandra Papesky
Title in Portuguese
Identidades de educadoras sociais: trajetórias de vida e formação
Keywords in Portuguese
Auto-biografia
Educadoras sociais
Formação
Identidade
Abstract in Portuguese
O presente trabalho objetiva investigar os impactos do processo de formação sistemática em serviço, a partir do estudo de um grupo de oito educadoras sociais que trabalham na Organização Não Governamental Ação Comunitária, localizada no bairro do Campo Limpo, extremo da zona sul de São Paulo. Partindo do princípio de que a formação e o desenvolvimento pessoal e profissional destas educadoras são pautados também no seu espaço de atuação, procurou-se identificar as possíveis contribuições do processo de formação permanente realizado pela instituição na constituição das identidades pessoais e profissionais das educadoras pesquisadas. Além dos possíveis impactos decorrentes da formação contínua, serão examinadas também as influências exercidas pelas trajetórias de vida e as experiências pessoais que marcaram os ambientes familiares e escolares do grupo estudado. Por meio da produção de registros escritos significativos, depoimentos orais, entrevistas semi-estruturadas e registros de memória pessoal (fotos), as educadoras sociais, participantes desta pesquisa, puderam realizar um intenso exercício autobiográfico, propulsor de uma possível tomada de consciência dos processos que influíram em suas trajetórias de vida pessoais e profissionais. Buscando aportes nos referenciais teóricos da Psicologia Histórico-Cultural, foi possível perceber que este processo de formação pode gerar mudanças significativas nas formas de ser, pensar, agir e relacionar-se daqueles que dele participam. Os processos psíquicos de constituição identitária, podem muitas vezes passar despercebidos pelos sujeitos que vivem mergulhados nas exigências da sociedade moderna, iminentemente imediatista, capaz de compreender o "ser" apenas em seu "aqui e agora", desconsiderando o caráter permanente de busca de "si mesmo", de "inconclusão", de "devir" ou "vir a ser", inerentes à constituição da identidade humana.
Title in English
Identities of socials educators: trajectories of life and formation.
Keywords in English
Autobiographical
Formation
Identity
Social Educators
Abstract in English
The present work objective to investigate the impacts of the process of systematic formation in service, from the study of a group of eight social educators that work at no government organization Ação Comunitária located at Campo Limpo area, extreme southern zone of São Paulo. To coming from of the principle of that the formation and the personal and professional development of these educators are also methodicals in its space of performance, looked for identify the possible contributions of the process formation permanent realized by institution in the constitution of the personal and professional identities of the educators. Beyond the possible decurrent impacts of the continuous formation, the influences exerted for the personal trajectories of life and experiences will also be examined that marked in familiar and school environments of the studied group. By means of the production of written registers significant, verbal account through half-structuralized interviews and registers of personal memory (photos), the participant social educators of this research, had been able to carry through an intense autobiographical, exercise of a possible taking of conscience of the processes that had influenced in its personal and professional trajectories of life. Searching support in the theoretical reference of Historical-Cultural Psychology, was possible to perceive that this process of formation can generate significant changes in the forms in the forms of being, thinking, to act and to become related of that of it they participate. The phychic processes of identity constitution, can many times pass unobserved for the citizens that live dived in the requirements of the modern society, imminently immediate, capable to understand the "being" only in its "here and now", disrespecting the permanent character of search of "itself exactly", "no conclusion" of "devir" or "coming to be" inherent to the constitution of the identity human being.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2007-06-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.