• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2017.tde-29112016-131222
Document
Author
Full name
Daniela Ferreira da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Pataca, Ermelinda Moutinho (President)
Bacci, Denise de La Corte
Santos, Vania Maria Nunes dos
Title in Portuguese
O formador de professores no contexto das geociências
Keywords in Portuguese
Desenvolvimento profissional docente
Ensino de geociências
Formadores de professores
Práticas geocientíficas
Práticas interdisciplinares
Abstract in Portuguese
O presente trabalho discute a inserção das geociências na prática pedagógica de seis formadores de professores, que carregam como características comuns a pós-graduação em Ensino e História de Ciências da Terra pelo Instituto de Geociências da Universidade Estadual de Campinas e a atuação em disciplinas de metodologias de ensino e/ou em disciplinas de estágios supervisionados. Assumimos como formadores de professores todos os profissionais envolvidos com o processo de docência de futuros professores, tais como: docentes de disciplinas pedagógicas, metodológicas, estágios supervisionados e de disciplinas específicas. O principal objetivo desta pesquisa é entender como as geociências estão difundindo-se na prática desses formadores. Para tanto, partimos do princípio de que a formação neste programa de pós-graduação, as experiências profissionais e as experiências pessoais propiciam o desenvolvimento e/ou a ressignificação de práticas interdisciplinares que carregam alguns fundamentos históricos, epistemológicos e teórico-metodológicos das geociências articulados à Educação Ambiental, ao enfoque da Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) e à História da Ciência. Para entendermos como práticas, metodologias e concepções deste campo do saber imbricam-se na atuação docente, recorremos à história oral temática por meio de entrevistas semiestruturadas buscando desvelar quais foram os caminhos percorridos para que as geociências fossem incorporadas e legitimadas no processo de desenvolvimento da atuação docente. Com o propósito de construir uma análise mais frutífera, tornando a interlocução mais clara, ao longo dos capítulos as discussões teóricas foram permeadas pelas falas dos formadores, ou seja, as análises das entrevistas foram realizadas juntamente com a bibliografia a respeito dos temas delimitados, de modo a tornar constante o diálogo entre teoria e prática. Dessa forma, apresentamos primeiramente, as questões que permeiam o desenvolvimento profissional docente e suas múltiplas dimensões, destacando que a formação docente enquanto continuum se constitui através da reflexão crítica sobre as práticas e da (re)construção permanente da identidade pessoal. Por conseguinte, essas práticas pedagógicas conferem à atuação docente singularidade, uma vez que são delineadas por diferentes vivências, incertezas, reflexões e experiências. Em um segundo momento, esses fundamentos são aprofundados, trazendo à tona a constituição de diferentes práticas interdisciplinares concebidas por meio de alguns princípios da epistemologia das geociências, das práticas geocientíficas com ênfase para os trabalhos de campo; da utilização das linguagens e representações; e da constituição dos museus e das coleções. Por fim, realçamos a importância da interdisciplinaridade enquanto ferramenta de articulação do processo de ensino e aprendizagem, salientando que a ação interdisciplinar se constitui na própria prática e vivência do sujeito. Nesse contexto, as práticas interdisciplinares desvelam-se de diferentes maneiras e em inúmeras possibilidades de atuação docente, algumas vezes integrando os conteúdos, outras integrando o currículo e a construção de conhecimento. Tais concepções vão ao encontro das falas dos formadores, visto que as práticas se estabelecem por meio de diferentes áreas do conhecimento, como a Educação Ambiental, a discussão CTS, a História da Ciência, as geociências, a própria área do conhecimento do docente etc.
Title in English
Teacher educators in geosciences
Keywords in English
Geoscience education
Geoscientific practices
Interdisciplinary practices
Teacher educators
Teacher professional development
Abstract in English
This study discusses the inclusion of geoscience in the educational practice of six teacher educators, who have in common graduate education in Teaching and History of Earth Sciences at Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, and the work in disciplines of teaching methodologies and or in supervised internship courses. We consider teacher educators all the professionals involved in the teaching of future teachers, such as: teachers of educational and methodological disciplines, supervised internships, and specific disciplines. The main objective of this research is to understand how geosciences are disseminating in the practice of these educators. Therefore, we assume that training in this graduate program, professional experiences and personal experiences promote the development and or the reinterpretation of interdisciplinary practices that have some historical, epistemological and theoretical-methodological foundations of geosciences linked to Environmental Education, Science, Technology and Society (STS) approach and History of Science. To understand how practices, methodologies and concepts of this field of knowledge intertwine in teaching, we resort to thematic oral history through semi-structured interviews, seeking to uncover what paths have been taken so that geosciences were incorporated and legitimized in the development of teaching. In order to build a more fruitful analysis, making the interlocution clearer, throughout the chapters, the theoretical discussions have been permeated by the speeches of educators, that is, the analysis of the interviews was conducted along with the literature discussion on the topics delimited, so as to make the dialogue between theory and practice constant. Thus first we present the issues that permeate the professional development of teachers and their multiple dimensions, emphasizing that, as a continuum, teacher education is constituted through critical reflection on practice and through the permanent (re)construction of personal identity. Consequently, these educational practices confer uniqueness to the teaching work, since they are delineated by various experiences, uncertainties and reflections. In a second step, these foundations are further discussed, bringing to light the constitution of different interdisciplinary practices conceived through some principles of epistemology of geosciences, of geoscience practices with an emphasis on field work; of the use of languages and representations; and of the establishment of museums and collections. Finally, we emphasize the importance of interdisciplinarity as an articulation tool for the teaching and learning process, stressing that interdisciplinary actions are constituted in the practice and experience of the subjects. In this context, interdisciplinary practices show themselves in different ways and numerous possibilities of teaching practice, sometimes integrating content and sometimes integrating the curriculum and the construction of knowledge. Such conceptions are consistent with the discourse of the educators, since the practices are established through different areas of knowledge, such as Environmental Education, the STS discussion, the History of Science, Geosciences, the area of expertise of each teacher etc.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-01-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.