• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2014.tde-29092014-135442
Document
Author
Full name
Gláucia Reuwsaat Justo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Castellar, Sonia Maria Vanzella (President)
Moura, Manoel Oriosvaldo de
Souza, Vanilton Camilo de
Title in Portuguese
As relações espaciais e a aproximação entre a geografia e a matemática com crianças do 1º ano do ensino fundamental
Keywords in Portuguese
1º ano do ensino fundamental
Geografia
Matemática
Relações espaciais
Abstract in Portuguese
Desde muito pequenas as crianças constroem relações especiais por meio das suas percepções, das experiências com os objetos e com o meio e das soluções para os desafios que encontram. Para tomar consciência daquilo que aprendem, é importante que a escola traga desafios que busquem a exploração espacial. Vários conceitos de Matemática e de Geografia estão presentes na aprendizagem do espaço, que é construída pela combinação de significados, de situações e de representações diversificadas. A teoria de Jean Piaget sobre a construção das relações especiais foi utilizada para fundamentar as situações de ensino e aprendizagem, ligadas a Geografia e a Matemática, que foram realizadas. O problema de pesquisa foi: Como conceitos geográficos e matemáticos articulam-se na construção das relações espaciais em crianças de 1º ano do Ensino Fundamental? Um estudo de caso foi realizado com as crianças do 1º ano do Ensino Fundamental que participaram do Projeto Clube de Matemática e Ciências da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. A pesquisa evidenciou com as situações propostas que as crianças estão construindo as aprendizagens sobre as relações especiais de forma articulada, tanto com conceitos matemáticos e geográficos, nos diferentes desafios que lhes foram apresentados.
Title in English
The spatial relations and the interaction between Geography and Mathematics in its construction by children of the first year of elementary school
Keywords in English
First year of elementary school
Geography
Mathematics
Spatial relations
Abstract in English
Since very Young, children build their spatial relations through their perceptions, from their experience with objetcs and from the solutions found to the challenges they face. To allow them to be conscious of what they learn, it is important that the school promotes challenges that instigate the spatial learning, which is built through the combination of meanings, situations and diversified representations. Jean Piaget´s theory about the construction of the spatial relations was utilized to fundament the teaching and learning situations implemented, which were connected to Geography and Mathematics. The question to be answered in this research was: How Geografphy and Mathematics´ concepts are related in the construction of spatial relation in children of the first year of elementary school?. A case study was developed with targeted children that participated in the Mathematics and Science Clube Project, developed by that the children are construing their learning about spatial relations in an articulated manner, with concepts from both Mathematics and Geography, in the differente challenges that were presented.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-10-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.