• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2017.tde-29032017-161243
Document
Author
Full name
Ricardo Matheus Benedicto
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Severino, Antonio Joaquim (President)
Amaral, Monica Guimaraes Teixeira do
Barbosa, Maria Valéria
Santos Júnior, Renato Nogueira dos
Tavares, Fernando Jorge Pina
Title in Portuguese
Afrocentricidade, educação e poder: uma crítica afrocêntrica ao eurocentrismo no pensamento educacional brasileiro
Keywords in Portuguese
Afrocentricidade
Educação quilombista
Eurocentrismo
Poder
Abstract in Portuguese
Esta tese tem por objetivo contribuir para uma melhor compreensão do papel do eurocentrismo no pensamento educacional brasileiro. Para tanto orientado pela filosofia afrocêntrica de Abdias do Nascimento, Molefi Kete Asante, Marimba Ani e pelos trabalhos de Cheikh Anta Diop, Asa Hilliard, Carter G. Woodson e Wade Nobles realizamos uma crítica afrocentrada do pensamento educacional de Rui Barbosa, José Veríssimo, Fernando de Azevedo, Anísio Teixeira, Paulo Freire e Darcy Ribeiro bem como dos modelos educacionais defendidos e implementados por estes importantes pensadores da educação do país. Para reforçar esta crítica, este trabalho avalia a maneira pela qual a intelectualidade afro-brasileira compreendeu e reagiu aos sistemas de educação desenvolvidos por aqueles intelectuais. Nossa análise também mostrou que o modelo eurocêntrico de educação implantado no país tem como um de seus principais objetivos manter o poder e a hegemonia branca europeia. Em uma sociedade orientada e organizada pela ideologia da supremacia branca os não brancos descendentes de africanos e indígenas não têm poder, e desse modo, como conclusão deste trabalho, argumentamos que somente um modelo educacional quilombista (afrocentrado) é capaz de oferecer uma educação que atenda de modo satisfatório às necessidades dos afro-brasileiros.
Title in English
Afrocentricity, education and power: an afrocentric critique to the eurocentrism in the Brazilian educational thought
Keywords in English
Afrocentricity
Eurocentrism
Power
Quilombista education
Abstract in English
This thesis aims to contribute to a better understanding of the role of Eurocentrism in the Brazilian educational thinking. For both guided by afrocentric philosophy of Abdias do Nascimento, Molefi Kete Asante, Marimba Ani and by the works of Cheikh Anta Diop, Asa Hilliard, Carter G. Woodson and Wade Nobles we performed an afrocentric review of the educational thought of Rui Barbosa, José Veríssimo, Fernando de Azevedo, Anísio Teixeira, Darcy Ribeiro and Paulo Freire and the educational models advocated and implemented by these important thinkers of education in the country. To reinforce this criticism, this work assesses the manner in which Afro-Brazilian intellectuals understood and reacted to education systems developed by those thinkers. Our analysis also showed that the Eurocentric model of education implemented in the country has as one of its main objectives to maintain the power and white European hegemony. In a society oriented and organized by ideology of white supremacy non-whites descendants of Africans and Indians have no power, and thereby, at the conclusion of this study, argue that only the quilombista educational model (afrocentric) is able to offer an education that meets satisfactorily the needs of Afro-Brazilians.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-04-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.