• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2012.tde-28092012-151546
Document
Author
Full name
Talita Dias Miranda e Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Committee
Pinazza, Monica Appezzato (President)
Catani, Denice Barbara
Souza, Elizeu Clementino de
Title in Portuguese
Trajetórias de formação de professoras de educação infantil: história oral de vida
Keywords in Portuguese
Abordagem biográfica
Educação infantil
Formação de professores
História oral de vida
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa tem como objetivo compreender as trajetórias de formação de sete professoras de educação infantil envolvidas em uma proposta de formação contínua em serviço inspirada na concepção de contextos integrados. Busca-se, nas memórias dos relatos orais de vida, compreender os processos de formação dessas profissionais que atuam na educação infantil. Para tanto, utiliza-se a História Oral de Vida e a abordagem biográfica para desvelar a história de formação e de profissão de docentes de educação infantil em exercício, trazendo à luz os significados, as escolhas, os desafios enfrentados nas trajetórias de formação e profissão das educadoras em seus processos de construção de identidade docente. Assim, teve as seguintes questões orientadoras: Quais as circunstâncias que propiciaram a busca por processos de formação? E em que se pautam para escolher os trajetos de formação? Quais os significados atribuídos pelas docentes de educação infantil? O estudo visa contribuir com as discussões relativas às temáticas de histórias de vida de formação professores tendo em conta as teses defendidas por autores como Nóvoa, Pineau, Josso, Day, Tardif, Catani e Souza, compreendendo os percursos de experiências, que explicitam e revelam os processos formativos do desenvolvimento pessoal e profissional. Com o resultado, espera-se contribuir para evidenciar os significados das trajetórias de formação de profissionais da educação infantil, uma vez que o uso da abordagem biográfica constitui componente essencial para revelar nos itinerários as experiências de aprendizagens, os dispositivos, os rituais, e os habitus formadores da identidade. O estudo também busca colaborar com as discussões relativas às temáticas de histórias de vida, história oral e delinear questões acerca da formação de professores no âmbito da educação infantil, que compreender e revelam e explicitam os percursos de experiências e os processos formativos do desenvolvimento pessoal e profissional.
Title in English
Formation paths of chilhood educators: oral history of life
Keywords in English
Biography approach
Childhood educators
Oral history of life
Teacher education
Abstract in English
This study has as objective to understand the formations trajectories of seven childhood educators training paths, through narratives of experiences, teachers involved with a continuous formation proposal during service inspired on the integrative contexts conception. We aim, inside these oral reports of lifes memories, to realize the process of formation owned by these professionals who work . To reach that objective we have used the Oral History of Life and the biography approach to unveiling the formation and professional history of childhood educators who work, bringing to light meanings, chooses, challenges faced at formations trajectories and their profession while they are experiencing teacher identity building processes. Thus, we have had the following guiding questions: Which circumstances have had propitiated the reach for formations processes? Which are the meanings attributed to childhood educators? We aim is to cope with the discussions related to life history theme and teachers formation about theories defended by authors such as Novoa, Pineau, Josso, Day, Tardif, Catani e Souza, comprehending the experiences paths, revealing the formatives processes of personal and professional development. With the result of this research, we hope to contribute to evidence the meanings of childhood educators formations trajectories, once the use of biography approach constitute an essential component to revel inside routes the experiences of learning, devices, rituals, identity former habitus. The study also aim to collaborate with discussions related to history of life and Oral History thematic and to delineate theses questions about teachers education within childhood educators, understanding that the routes and experiences explicit and revel the formations processes of personal and professional development.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-10-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.