• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2014.tde-28012015-140305
Document
Author
Full name
Erica Dal Poz Ezequiel
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Schapochnik, Nelson (President)
Bontempi Junior, Bruno
Moraes, José Geraldo Vinci de
Title in Portuguese
Rapsódia brasileira: as citações musicais nos livros didáticos de história do Brasil (1970-1990)
Keywords in Portuguese
História da educação
Livro didático
Música
Abstract in Portuguese
Neste estudo buscou-se identificar a maneira com que os livros didáticos de história do Brasil tem se referido à Música. Para isso, foi estabelecido como marco temporal o período entre as décadas de 1970 e 1990, momento relevante no desenvolvimento e conformação do mercado editorial brasileiro que influenciou a composição dos livros didáticos editados até nossos dias. Este período também corresponde ao estabelecimento das principais políticas públicas de aquisição de livros didáticos e de conformação/confrontação de conteúdos. A condição de mercadoria do livro didático e seu desenvolvimento como suporte e sua relação com o mercado editorial foi considerada a partir da contribuição de Kazumi Munakata, Circe Bittencourt, José Cássio Másculo e Célia Cassiano. Constataram-se diversos usos da informação musical pelos autores dos manuais escolares como, por exemplo, o reforço de conteúdos a partir de outra linguagem (como é comum ocorrer em relação a figuras). Além disso, o espaço em que a citação musical aparece interfere diretamente sobre sua função, sendo o oposto também verdadeiro, ou seja, de acordo com o uso que se deseja infligir à determinada referência musical, ela pode ser colocada em um espaço tipográfico ou outro. Estes espaços foram analisados a partir das contribuições teóricas de Gerard Genette e Antoine Compagnon. Finalmente, em posse dos dados musicais, já sistematizados a partir de fichas eletrônicas, a análise dessas informações apontou a distribuição temporal dos cânones de cada uma das décadas estudadas, ou seja, as músicas, compositores e intérpretes mais citados, o tipo e a localização espacial das referências no espaço tipográfico, levando-se em conta as mudanças de layout ao longo dos anos estudados e as funções de cada citação. Com isso, ficou patente o uso preferencial de referências do campo erudito nas edições da década de 1970 e em parte da década de 1980 e a mudança que se dá ao longo da década de 1990, com a ampliação do repertório de canções populares e das citações que aproveitam suas letras enquanto documento histórico. As fontes para a pesquisa foram consultadas a partir do acervo da LIVRES Biblioteca dos Livros Escolares, localizada na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.
Title in English
Brazilian rhapsody: the musical quotes in textbooks of history of Brazil (1970-1990)
Keywords in English
History of education
Music
Textbook
Abstract in English
In the present study we sought to identify the manner in which textbooks of history of Brazil has referred to music. For this timeframe was established as the period between the 1970s and 1990s, important in developing and conformation of the Brazilian publishing market which has influenced the composition of textbooks published until our days time. That period also corresponds to the establishment of the main public policy for the acquisition of textbooks and shaping / confronting of contents. The status of merchandise textbook and its development as a support and its relationship with the publishing market was considered from the contribution of Kazumi Munakata, Circe Bittencourt, José Cássio Másculo e Célia Cassiano manly. It found many uses of musical information by the authors of textbooks, for example, reinforcing content from another language (as is usual in relation to the pictures). In addition, the space in which the musical quotation appears directly upon its function, and the opposite is also true, i.e., according to the use that you want to impose the particular musical reference, it could be placed in one space or other typographical. These areas was analyzed based the theoretical contributions of Gerard Genette and Antoine Compagnon. Lastly, in the possession of musical data, already systematized from electronic records, the analysis of the information indicated the temporal distribution of the canons of each of the decades studied, i.e., the songs, composers and performers most quoted, the type and location spatial references in the printing space, bearing in account the time change of layout throughout the years researched and the functions of each citation. With this, it became clear preferential use of references in the field of scholarly editions of the 1970s and part of the 1980s and the change that takes place throughout the 1990s, with the expansion of the repertoire of popular songs and quotes that leverage their letters as a historical document. The sources for the research were consulted from the LIVRES collection - Library of School Books, located in the Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-02-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.