• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2015.tde-27102015-095118
Document
Author
Full name
Railene Menezes Naranjo Policaro
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Abib, Maria Lucia Vital dos Santos (President)
Cortela, Beatriz Salemme Correa
Oliveira, Monica Abrantes Galindo de
Title in Portuguese
Projeto colaborativo de avaliação do desempenho escolar: contribuições para a formação de professores da educação básica
Keywords in Portuguese
Formação continuada
Pesquisa colaborativa
Saberes docente
Abstract in Portuguese
A literatura na área de formação de professores tem salientado a importância da participação de professores em atividades colaborativas de pesquisa. Neste trabalho focalizamos um projeto desenvolvido no âmbito do programa Observatório da Educação (OBEDUC / CAPES), no qual participaram professores da rede pública da Educação Básica do Estado de Sergipe com a finalidade principal de desenvolver instrumentos para avaliação de alunos do ensino fundamental. Buscamos com o presente estudo compreender se o fato de professores continuarem seus estudos por meio da participação em pesquisas financiadas pelo OBEDUC contribui para o seu processo de formação para a docência, bem como para pesquisa. Utilizamos referenciais teóricos relativos à Formação de Professores quanto aos modelos formativos e ao campo de investigação sobre saberes docentes. Mais especificamente, buscamos respostas para a questão: Quais as contribuições que a participação no Projeto sobre avaliação/OBEDUC traz para o desenvolvimento de Conhecimentos, Habilidades e Atitudes dos professores? Desenvolvemos o trabalho segundo os parâmetros de metodologia qualitativa de pesquisa. Realizamos: estudo documental, observação participante das reuniões de desenvolvimento do projeto, e entrevistas semiestruturadas para delinear os perfis dos sujeitos, proceder ao levantamento de episódios, e definir categorias de análise. Com base nos resultados, evidenciamos que os professores explicitam indícios de um conjunto importante de contribuições, vindas de sua participação no projeto, quanto a saberes relativos à sua formação docente e a sua formação em pesquisa. Particularmente, identificamos menções sobre: Conhecer os conteúdos das ciências de referência e o processo de produção dos mesmos; conhecer teorias sobre ensino, aprendizagem e avaliação; saber preparar, aplicar e analisar atividades de ensino e de avaliação; saber pesquisar; e atitudes de criticidade, curiosidade, e interesse; e autonomia docente. Diante desses resultados, consideramos que a participação em programas dessa natureza traz um importante potencial na Formação Docente que expressará de diferentes formas as experiências vivenciadas no projeto.
Title in English
Collaborative project evaluation of school performance: contributions to the formation of basic education teachers
Keywords in English
Collaborative research
Continuing education
Teaching knowedge
Abstract in English
The literature on teacher training area has highlighted the importance of involving teachers in collaborative research activities. In this research we focus on a project developed under the "Observatório da Educação" program (OBEDUC / CAPES), with the participation of public school teachers of Basic Education of the State of Sergipe with the primary purpose of developing tools for evaluating elementary students. This study sought to understand whether the fact that teachers continue their education through participation in funded research OBEDUC contributes to their formation process for teaching and for research. We use theoretical frameworks relating to Teacher Training as the training models and the field of research in teaching knowledge. More specifically, we seek answers to the question: What are the contributions that participation in the Project Review / OBEDUC brings to the development of knowledge, skills and attitudes of teachers? We develop work within the parameters of qualitative research methodology. We perform: desk study, participant observation of project development meetings, and semistructured interviews to outline the profiles of the subjects, to survey the episodes, and set categorization analysis. Based on the results, we noted that teachers explain an important set of contributions from their participation in the project as the knowledge related to their teacher training and their training in research. In particular, we identify mentions about: Know the contents of the reference science and the production process thereof; know the theories about teaching, learning and assessment; know how to prepare, apply and analyze teaching and evaluation activities; know how to research; and attitudes of criticism, curiosity, and interest; and teaching autonomy. Given these results, we believe that participation in such programs provides an important potential in teacher training that will express in different ways the experiences in the project.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-11-05
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.