• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2019.tde-27052019-143842
Document
Author
Full name
Roberta Cristina de Paula
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Prado, Patricia Dias (President)
Finco, Daniela
Gobbi, Marcia Aparecida
Jovino, Ione da Silva
Santos, Maria Walburga dos
Title in Portuguese
Pura alegria, acredita que acontece! Infâncias, identidades negras e educação na escola de samba Camisa Verde e Branco
Keywords in Portuguese
Educação
Escola de samba
Identidades negras
Infâncias e crianças
Abstract in Portuguese
Este texto refere-se à pesquisa de doutorado que teve como objetivo conhecer as infâncias de meninas e meninos da Ala Pura Alegria, da Associação Cultural Social Escola de Samba Mocidade Camisa Verde e Branco, da cidade de São Paulo, trazendo suas vozes e de outras/os componentes da agremiação para problematizar o papel da Escola de Samba no processo de construção das identidades negras e da Educação das crianças da referida Ala. O objeto de pesquisa propôs a intersecção entre infâncias, identidades negras, Escola de Samba e Educação, apresentando a interrogação: Seria a Escola de Samba um espaço onde é possível se reconhecer a existência de elementos simbólicos e concretos para a construção das identidades negras de meninas e meninos? A investigação teve como principais campos teóricos de referência a Pedagogia e as Ciências Sociais, com destaque para os Estudos Sociais da Infância e a Antropologia. O método de pesquisa etnográfica buscou o levantamento de dados por meio da observação participante nas atividades da Ala das Crianças, em outros eventos da agremiação e de conversas informais, com registros em caderno de campo, além de entrevistas semiestruturadas com as crianças e seus familiares, com a Coordenadora e com o Apoio da Ala. As análises dos dados revelam que a Escola de Samba pesquisada consolida-se como um dos pedaços do Samba na cidade de São Paulo, entendendo o Samba como cultura negra de resistência, caracterizado como um terreiro para as vivências das infâncias de meninas e meninos, que possibilita o acesso às culturas do Samba, através de diferentes linguagens, com destaque para a música e para a dança, elementos para o reconhecimento e valorização de nossa negritude. A partir das relações com diferentes sujeitos, há a construção das identidades étnico-raciais, de idade/geração e de sexo/gênero notando-se elementos de afirmação e contradição relativos às categorias destacadas. Há também aspectos que apontam para um protagonismo infantil, ainda restrito, todavia, em razão da estrutura da agremiação, que se respalda em relações hierárquicas, limitando a troca de ideias, opiniões, conhecimentos e saberes entre as/os envolvidas/os. Desconstruindo um discurso de vir-a-ser, meninas e meninos demonstram que são sambistas na atualidade, independentemente de suas idades, respondendo com grande empenho e dedicação e tornando-se referências para os demais segmentos da Escola ao colaborarem com a manutenção e a afirmação da sua agremiação carnavalesca. Assim, mais do que se iniciarem no Samba, enunciam uma educação através dele e por ele.
Title in English
Pure joy, believe it happens! Infants, black identities and education in samba school Green and White Shirt
Keywords in English
Black identities
Childhood and children
Education
Samba school
Abstract in English
The present paper refers to research of doctorate which aimed to know girls' and boys' childhood "Pura Alegria" Ala of Associação Cultural Social Escola de Samba Mocidade Camisa Verde e Branco, in the city of São Paulo, bringing their voices and others components of the association to problematize the role of the Samba School in the process of constructing black identities and the children's education with in Ala. The research goal proposed the intersection between childhood, black identities, Samba school and education. Presenting the question: would it to be possible recognize the existence of symbolics and concrete elements for the construction of black identities of girls and boys in the environment of Samba School. The study had main theorical fields of reference Pedagogy and Social Sciences, with emphasis on Social Studies of Childhood and Anthropology. The ethnographic research method collected data through participant observation in the "Ala das crianças" activities, in other association events and informal conversations, as well as records in class books and semi-structured interviews with children, their families, a Cordinator and the "Ala's support. The data analysis reveals that the Samba School researched consolidates it as one the Samba's pieces in the city of São Paulo, understanding Samba as a black culture resistance, characterized as a "terreiro" for the childhood experiences of girls and boys, which allows the access to Samba cultures through different languages, with an emphasis on music and dance, elements of recognition and appreciation of our blackness. From the relations between different subjects, there is the construction of ethnic-racial identities, based on age/generation and sex/gender, observing elements of affirmation and contradiction related to the categories highlighted. There also aspects that point to a child protagonis, still restricted, because of the association's structure, which is supported by hierarchical relations, limiting the exchange of ideas, opinions, knowledge among those involved. Descontruing a "coming-to-be" speech, girls and boys demonstrate that they are sambists, nowadays, regardless of their ages the respond with great commitment and dedication. They became references to the other School's section collaborating with the maintenance and affirmation of it carnival association. Therefore, more than starting in Samba, they discover and share education through it and by it.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-06-13
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.