• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2003.tde-27022015-112932
Document
Auteur
Nom complet
Claudia Souza Passador
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2003
Directeur
Jury
Jacobi, Pedro Roberto (Président)
Costa, André Lucirton
Gimenez, Fernando Antonio Prado
Oliveira, Romualdo Luiz Portela de
Spink, Peter Kevin
Titre en portugais
Um estudo do Projeto Escola do Campo - Casas Familiar Rural (1990-2002) do estado do Paraná: a pedagogia da alternância como referencial de permanência
Mots-clés en portugais
Agricultora familiar
Capital social
Cidadania
Educação
Educação do campo
Estado
Políticas públicas
Redes
Resumé en portugais
O recente processo brasileiro de transição democrática teve como marca inicial, e como fator fundamental de seu dinamismo, a restauração das instituições próprias do estado democrático: a livre organização de partidos políticos, autonomia sindical, liberdade de imprensa, eleições diretas, dentre outras. Tais conquistas, mesmo que em alguns casos não completas e ainda gerando importantes desdobramentos sob a reorganização das instituições democráticas, contribuíram imensamente para o fortalecimento político da sociedade civil. A organização de movimentos sociais direcionados a promover uma maior intervenção dos cidadãos nos processos de gestão da coisa pública, mais especificamente no que diz respeito à utilização dos aparelhos e serviços sociais, representa a fase posterior, na qual o país se insere agora. Este trabalho se propõe a discutir, neste sentido, as potencialidades do capital social no Brasil quanto aos requisitos de cidadania para sua consecução e os seus impactos na área educacional, especificamente através da análise da política pública do Paraná de formação de pequeno agricultor, chamada Projeto Escola do Campo. A pesquisa busca estimular a reflexão sobre esta política educacional relacionada ao conceito de capital social, além de apontar alguns possíveis instrumentos de mudança dentro da realidade do ensino para jovens e adultos.
Titre en anglais
The Project Countryside School Rural Family Home (1990-2002) in the state of Paraná: social capital network and family farm in public policy
Mots-clés en anglais
Citizenship
Education
Family farmer
Networks
Public policy
Rural education
Social capital
State
Resumé en anglais
The recent process of democratic transition in Brazil has been a crucial and fundamental dynamic factor. The restoration of democracy led to the creation of parties, syndicated autonomy, freedom of speech, right to vote, etc. Those conquests, even if they are still underway, helped immensely to the political strengthening of civil societies. The parties organized themselves to create a larger voice in political issues, specifically social services, it represents which was the posterior phase, to get us to where we are now. This thesis aims to analyze the Rural Family Home Project related to the concept of social capital, as an attempt to reach a pattern of rural development to Brazil, emphasizing education as one of the central elements in the construction. The Project Countryside School Rural Family Home, which operates in the state of Paraná since 1989, involving several segments of society, enables country young people (through suppletory teaching based on alternance pedagogy), in order to give quality and competitiveness to their products, in the jumpy dispute of present day markets, getting, inclusively, the necessary profit to obtain life quality in the countryside. Besides, the project takes to the countryside young people concepts and knowledge, wich make them the new farmers, valorized as responsible persons for the production of aliment and for environmental preservation. In the first moment, it explain in detail the constitution and functioning of Rural Family Homes; in the second part, it integrates the experience of Rural Family Homes with the concept of responsibility and partnership.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2015-08-03
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.