• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2014.tde-25092014-155918
Document
Author
Full name
Juliana Guerreiro Lichy Cardoso
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Pinazza, Monica Appezzato (President)
Ferreira, Maria Clotilde Therezinha Rossetti
Gobbi, Marcia Aparecida
Title in Portuguese
A documentação pedagógica e o trabalho com bebês: estudo de caso em uma creche universitária
Keywords in Portuguese
Creche
Documentação pedagógica
Educação de bebês
Prática educativa
Registro
Abstract in Portuguese
A relação entre a produção dos registros na educação infantil e o quanto eles se configuram como documentações pedagógicas proporcionando a prática reflexiva e o olhar para os bebês foi o que buscou compreender esta pesquisa. Partindo da concepção de documentação pedagógica defendida pelas pedagogias do norte da Itália e da Associação Criança em Portugal, entende-se que ela é valioso instrumento para professores, crianças e comunidade educativa que, ao partilhar os processos vivenciados do cotidiano das ações pedagógicas, contribui para a postura reflexiva dos professores e a visibilidade das crianças. A investigação de caráter qualitativo configurou-se como um estudo de caso envolvendo três professoras de um agrupamento de berçário de uma creche universitária da cidade de São Paulo. Os dados envolvem essencialmente os registros de caráter pedagógico dessas professoras e o acompanhamento de suas práticas com os bebês. Na busca da compreensão de como os bebês estão evidenciados na prática reflexiva do professor que é instrumentalizada por meio dos registros e da documentação pedagógica buscou-se responder essencialmente a três questões: 1) Como os registros periódicos evidenciam o olhar para os bebês?; 2) Como os registros podem se transformar em documentações pedagógicas com vistas ao planejamento e à avaliação das práticas?; 3) Como as documentações pedagógicas estão a serviço da prática reflexiva do professor? Os dados confirmam uma prática qualificada com bebês, elemento fundamental para que a prática reflexiva aconteça instrumentalizada pelos registros que, por sua vez, se revelam potentes documentações pedagógicas se alcançarem os processos de aprendizagem dos bebês, para além da consecução de produtos estéticos e visuais. A documentação pedagógica pode representar um novo caminho à educação infantil na medida em que possibilita a prática reflexiva do professor e evidencia as crianças no processo educativo, porém os resultados denunciam os escassos espaços e tempos legitimados nas instituições infantis para a reflexão em equipe, além de propor um olhar mais atento à extensa produção de registros, em especial as fotografias, que se constituem arquivos de memória pouco apresentados às crianças e pouco utilizados no âmbito educacional qualitativamente.
Title in English
The pedagogical documentation and the work with babies: case study in a university childcare center
Keywords in English
Childcare center
Education of babies
Educational practice
Pedagogical documentation
Record
Abstract in English
The relation between the production of the records in child education and how much they are configured as pedagogical documentation providing the reflexive practice and the look at the babies is what this research intended to understand. From the conception of pedagogical documentation defended by the pedagogies of the North of Italy and the Associação Criança in Portugal, it is understood that it is a valuable tool to teachers, children and the educational community, which, by sharing the everyday processes of pedagogical actions, contributes to the reflexive attitude of teachers and the visibility of the children. The investigation of qualitative type was configured as a case study involving three teachers from a nursery group in a university childcare center at the city of São Paulo. The data involves essentially the records of pedagogical type of these teachers and the monitoring of their practices with the babies. In seeking to understand how the babies are evidenced in the reflexive practice of the teacher that is instrumented through the records and the pedagogical documentation, the intention was to answer three questions essentially: 1) How do the periodic records evince the look at the babies?; 2) How can the records become pedagogical documentation with a view in the planning and evaluation of the practices?; 3) How is the pedagogical documentation at the service of the reflexive practice of the teacher? The data confirm a qualified practice with babies, a fundamental element for the reflexive practice to happen in an exploited way by the registers, which in turn become powerful pedagogical documentation if achieving the learning processes of the babies in addition to the achievement of esthetic and visual products. The pedagogical documentation can represent a new path to the childhood education to the extent that it enables the reflexive practice of the teacher and evidences the children in the educational process, but the results denounce the scarce spaces and legitimized time in the children institutions for the team reflection, besides of proposing a more attentive look to the extensive production of registers, specially photographs, which become memory files that are little presented to the children and little used in the educational field in terms of quality.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-10-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.