• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2009.tde-24092009-111835
Document
Author
Full name
Livia Maria Guaraldo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Fusari, Jose Cerchi (President)
Almeida, Maria Isabel de
Pinto, Umberto de Andrade
Title in Portuguese
Discursos jovens sobre vida, escola e trabalho: estudo realizado em uma escola de ensino médio de São Paulo
Keywords in Portuguese
ensino médio
juventude
projeto de trabalho e vida
Abstract in Portuguese
Trata-se de uma pesquisa sobre o Ensino Médio do ponto de vista de alunos e tem por objetivo tornar relevante a voz destes. Como professora de Filosofia percebo dificuldades e atritos entre o Ensino Médio oferecido e a expectativa de aprendizagem dos jovens em relação à escola: o desconhecimento da realidade socioeconômica e cultural dos alunos e de seus sonhos tem criado descontentamentos entre alunos, que percorrem apaticamente (ou indisciplinadamente) o curso quase que, exclusivamente, para terminá-lo o quanto antes. O objeto, diante desse quadro, é contextualizar o ensino secundário em Itanhaém e constatar a visão de alunos sobre aspectos da realidade do Ensino Médio atual e como veem a sua contribuição na preparação para a vida, o futuro e o trabalho, ou seja, o foco é o discurso desse jovem a respeito desses três assuntos. O lócus da pesquisa é uma escola pública na cidade de Itanhaém, estado de São Paulo. Os sujeitos: alunos do 3º ano do Ensino Médio, final da Educação Básica. A pesquisa pretende identificar os principais pontos de insatisfação e as expectativas desses jovens em relação a esse nível de ensino. O procedimento da pesquisa: reunião de alunos e estímulo ao diálogo. Recorrendo a tratamento qualitativo analítico descritivo , descrevo o método utilizado e analiso, após um breve histórico do Ensino Médio no Brasil, os dados obtidos à luz de fundamentos teóricos sobre jovens e educação no Ensino Médio, procurando contribuir para transformar em qualidade a quantidade de informações veiculadas na educação oferecida pelas escolas públicas de Ensino Médio do estado de São Paulo.
Title in English
Discourses upon young lives, school and work: a state high school in a city in the State of São Paulo
Keywords in English
high school education
working and life projects
youth
Abstract in English
This study aims at understanding how students who are currently studying at a estate high school in the City of Itanhaém, estate of São Paulo, Brazil for their last year conceive high school as means to enable them for the future, life and working life, focusing on the their discourse upon such issues. As a philosophy teacher at estate schools, I have had the opportunity to notice a gap between the knowledge acquisition provided and the expectations among the students: the distance between their unfulfilled needs and what the school is able to offer, added to their limited comprehension about the general social, economical and cultural situation about the country as a whole, has been translated into dissatisfaction, apathy and indiscipline. The present study also intends to identify their main expectations and chief complaints at this point of their studies. In order to do so, regular meetings with the students were used. Using qualitative treatment analytical descriptive , I have described the method used, and followed by a brief history of the High School in Brazil, I analyzed the data obtained in the light of the theoretical foundations on youth and education in high school, in an attempt to help to transform into quality the amount of information reported on education regarding the state schools of São Paulo.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
LiviaMariaGuaraldo.pdf (841.63 Kbytes)
Publishing Date
2009-12-08
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.