• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2010.tde-24022012-154045
Document
Author
Full name
Aldo Nascimento Pontes
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Penteado, Heloisa Dupas de Oliveira (President)
Guerra, Miriam Darlete Seade
Lima, Elsa Souza
Porto, Tania Maria Esperon
Soares, Ismar de Oliveira
Title in Portuguese
A educação das infâncias na sociedade midiática: desafios para a formação docente
Keywords in Portuguese
cultura
educação infantil
formação de professores
infância contemporânea
sociedade midiática
Abstract in Portuguese
Neste estudo que compartilhamos com outros pesquisadores que reivindicam a urgência de uma educação, aos meios de comunicação e através da escola, sobretudo quando desenvolvida por meio de uma Pedagogia da Comunicação que, a partir de uma prática pedagógica mediadora e rica em comunicação escolar, seja potencializadora e possibilitadora de ações educativas dessa natureza. O contexto ao qual nos detemos é o da Educação Infantil. Isso se justifica por acreditarmos ser a infância o momento mais propício para que seja dado início a a educação para a mídia. Partindo dessas afirmações, a presente pesquisa tem por objetivo delinear saberes que possibilitem, aos professores da Educação Infantil, a construção de um conhecimento pedagógico (teórico-metodológico) que lhes ofereça mecanismos para promoção de uma educação com, para e através de mídias já nessa modalidade de ensino, com as crianças pequenas. A natureza da pesquisa foi conduzida por uma pesquisa-intervenção, na modalidade pesquisa-ensino, com a qual buscamos, a princípio, identificar as concepções de infância dos sujeitos (professores) e posteriormente as possíveis influências da televisão na educação das crianças; subsequentemente, nos empenhamos em identificar saberes teóricos e metodológicos que poderiam contribuir para a formação desses professores, no sentido de uma educação com, para e através de mídias, em um processo de formação continuada. Os resultados dessa investigação evidenciaram, no início da pesquisa, que os professores - sujeitos da investigação - tinham dificuldade de conceber as crianças como produtoras de cultura, como sujeitos sociais agentes, com direito a voz e a participação social; não cultivavam uma cultura de planejamento eficaz de sua ação docente; manifestavam dificuldade de estabelecer uma intenção pedagógica clara em suas práticas docentes; e apresentavam uma carência significativa de saberes docentes que viabilizassem uma educação com, para e através de mídias conforme esboçamos. Ao final do processo de intervenção, uma vez oferecida a formação continuada, os professores desenvolveram habilidades para compreender as múltiplas representações da realidade, editaram mídias; passaram a atentar mais para a importância de se ter uma intenção pedagógica clara em sua prática pedagógica com, para e através de mídias; passaram a planejar melhor e oferecer atividades educativas ricas em comunicação escolar e com a participação ativa dos alunos; e por fim, sentiam-se seguros para formar indivíduos mais participativos, críticos e com um olhar mais sensível e vivencial da sociedade tecnológico-midiática na qual estão inseridos.
Title in English
Childhood education in the media society: challenges for teaching practice
Keywords in English
childhood contemporary
culture
early education
media society
teacher training
Abstract in English
In this study we share with other researchers who claim the urgency of an education, to media and through school, especially when developed through a Pedagogy of Communication, from a pedagogical practice mediator and rich in communication school, is potentiate and an enabler of educational activities of this nature. The context in which we stop is the Early Childhood Education. This is justified because we believe childhood is the best time to be initiated this media education. Based on these assumptions, this research aims to delineate knowledge which enable teachers of early childhood education, construction of a pedagogical knowledge (theoretical and methodological) that provides them with mechanisms to promote an education for and through media that have type of education, with small children. The nature of the study was conducted by a research intervention, the research-teaching mode, with which we look, at first, identify the concepts of childhood subjects (teachers) and subsequently the possible influences of television in education of children, in a second, we strive to identify theoretical and methodological knowledge that could contribute to the training of these teachers, to an education, to and through media, in a process of continuous formation. The results of this investigation showed at the beginning of the research, teachers - research subjects - had difficulty conceiving children as producers of culture, as social agents, with voice and social participation, not cultivated a culture of effective planning of their teaching, demonstrating the difficulty of establishing a pedagogical intention clear in their teaching practices, and had a significant lack of teacher knowledge that ensure an education for and through the media as outlined. At the end of the intervention process, continuing education offered, teachers had developed skills to understand the multiple representations of reality, they edited media, began to attend more to the importance of having a pedagogical intention clear in their teaching practice, to and through media, began to plan better and offer richer educational activities in school and communication with the active participation of students, and finally felt safe to make subjects more participative, critical and a more sensitive and experiential society technology-media in which they belong.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
aldopontes1.pdf (1.63 Mbytes)
aldopontes2.pdf (2.84 Mbytes)
Publishing Date
2012-03-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.