• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2009.tde-23092009-151933
Documento
Autor
Nombre completo
Dalva de Souza Franco
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2009
Director
Tribunal
Camargo, Rubens Barbosa de (Presidente)
Adrião, Theresa Maria de Freitas
Gomes, Marineide de Oliveira
Título en portugués
Gestão de creches para além da assistência social: transição e percurso na Prefeitura de São Paulo de 2001 a 2004
Palabras clave en portugués
creche
educação infantil
política educacional
qualidade da educação
Resumen en portugués
O presente estudo tem como objeto a transição e os percursos das creches diretas da Secretaria de Assistência Social (SAS), para a Secretaria Municipal de Educação (SME), na Prefeitura Municipal de São Paulo durante a gestão Marta Suplicy (PT), de 2001 a 2004. Buscou-se compreender o processo político-administrativo levado a efeito nesse período. Intencionamos ao mesmo tempo, contribuir para o debate sobre creches, buscando apontar alguns indicadores do processo e como o município de São Paulo incorporou o preceito constitucional das creches na área da Educação. Buscou-se utilizar como referências conceituais diferentes teorias da área de política de educação infantil e das políticas sociais dirigidas à infância, objetivando relacioná-las com as políticas de creche no município de São Paulo, evidenciando o contexto histórico-político em que estava inserido. A conclusão do estudo revela que a mudança de área trouxe várias modificações com relação ao atendimento das crianças nas creches, em especial, a organização da demanda, a gestão de sistema e de unidades e a formação de professores. A pesquisadora reuniu e analisou grande parte da documentação que caracterizou a transição e com base nas entrevistas realizadas demonstrou que, embora com contradições, houve avanços para as creches diretas do município de São Paulo. Destaca ainda, que há muito a investir na qualidade do atendimento educacional da criança de 0 a 6 anos no município.
Título en inglés
Administration of day-nurseries farther on Social Assistance transition and course at Administration of São Paulos City in 2001 at 2004
Palabras clave en inglés
childhood education
day-nurseries
education political
education quality
Resumen en inglés
This study aims to track the transition and the course of administration of day-nurseries of the Secretary of Social Assistance (SAS) to Municipal Secretary of Education (SME) of São Paulo City during the administration of the Major Marta Suplicy (PT), from 2001 to 2004. The Administration has tried to understand the political and administrative process carried out during the remaining period. At the same time our intention was that this study could contribute to the debate about day-nurseries, pointing and analyzing indicators that reflected on the developed work and how the schools accepted the constitucional precept of day-nurseries in the area of Education. On the development of this study, we have used as references, different conceptual theories linked to childhood education policies in accordance with social policies targeting to connect them with the policies used in daynurseries in the city of São Paulo, emphasizing the historical and political context in which was inserted. The conclusion reached by this study suggests that is the changing of the area that has brought a lot of modifications about the care of children in day-nurseries as the way of the attendance, the administration of educational system and unit until the organization and formation of staff in this sector. The researcher attended and analyzed great part of the documentation that characterized the transition and added to the interviews showed, although with contradiction in process, that progress was occurring through the day-nurseries for the city of Sao Paulo. Highlights have shown that educational area needs investment and efforts in order to enhance the quality of the attendance for children from 0 to 6 years in the childhood education in São Paulo.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2009-12-07
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.