• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2009.tde-23092009-144137
Document
Author
Full name
Lucia de Fatima Oliveira de Jesus
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Moraes, Carmen Sylvia Vidigal (President)
Arelaro, Lisete Regina Gomes
Catani, Denice Barbara
Chizzotti, Antonio
Saliba, Elias Thome
Title in Portuguese
O percurso do pesquisador: da sala de aula ao campo pedagógico
Keywords in Portuguese
autobiografia
campo pedagógico e sala de aula
pesquisa educacional
pesquisador/a
Abstract in Portuguese
Nesta pesquisa, realizou-se um estudo das trajetórias escolares e profissionais de pesquisadores em educação e das condições de produção dos trabalhos tomados como estudos em sala de aulas. Por meio de entrevistas com foco nas histórias de vida escolar de dez (10) pesquisadores, entre eles, seis (6) pesquisadores da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE-USP) e quatro (4) da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), optou-se por pesquisadores que defenderam teses ou dissertações cujo lócus de investigação recaia sobre a sala de aula das séries inicias na década de 1989-99. Este recorte pesquisadores que defendera pesquisas sobre a sala de aula obedeceu, de certo modo, ao princípio de continuar pesquisado o mesmo objeto de estudo do mestrado, principalmente no que tange as questões que não foram possíveis de serem tratadas naquele momento como: a destinação dada às pesquisas, seu impacto na sala de aula e no próprio campo pedagógico e, sobretudo, as condições em que essas pesquisas foram produzidas. Tendo como referencial teórico os trabalhos de autores como Jean Paul Sartre, Pierre Bourdieu, Roland Barthes, Paul Thompson, António Nóvoa, Franco Ferrarotti, Bernard Charlot, Jose Mario Azanha, entre outros, buscou-se levantar aspectos do campo pedagógico e do campo científico por um viés até então intocado: as condições de produção da pesquisa educacional do ponto de vista do próprio pesquisador. Observou-se neste estudo que a pesquisa e o ensino podem ser campos dialeticamente complementares, já que ambos fazem parte do processo de construção do conhecimento, pois se a atividade de ensino carece de pesquisa, boa parte da pesquisa em educação baseia-se na experiência educativa. Com isso, a articulação pesquisa e ensino inserida em projetos de parcerias entre Escolas Básicas e Universidades possibilitam a troca de saberes entre as duas dimensões. Do mesmo modo, entende-se que um trabalho de reorganização do campo de pesquisa educacional com o objetivo de pouco a pouco construir uma identidade nesse campo, seja capaz de conduzir a educação a tornar-se uma área de produção de conhecimentos de fato mais autônoma, sem, contudo, abandonar as dimensões práticas e políticas sobre as quais diferentes ciências humanas e sociais produzem conhecimentos. Certamente os efeitos desse movimento incidirão sobre as práticas escolares, contribuindo para aperfeiçoá-las.
Title in English
The research journey: from the classroom to the pedagogic Field
Keywords in English
autobiography
educational research
pedagogic Field and classroom
researcher
Abstract in English
This search accomplish a study of the scholar and professional way of educational researchers as well the conditions in which classroom studies has been produced, though life history interviews of ten (10) researches, among then, six (6) form the Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE-USP) and four (4) from the Pontifícia Universidade Católica de f São Paulo. We selected researchers who has defended a thesis or dissertations between 1989 and 1999 and for whom the investigation place was the classroom of the initial grades. This frame researchers who has defended searches about the classroom has obeyed, in a certain way, the purpose to continue researching the same object of my Mastership, specially, concerning questions which could not be handled on that moment, such as the searches destinations, its impact on the classroom so as on the pedagogic field and, above all, the conditions in which theses searches has been produced. Having as a theoretical reference the work of authors as such Jean Paul Sartre, Pierre Bourdieu, Roland Barthes, Paul Thompson, António Nóvoa, Franco Ferrarotti, Bernard Charlot, Jose Mario Azanha, among others, we sought bring up aspects on the pedagogic and scientific field through a path which has been released untouched: the conditions of the production of educational search by the researchers own point of view. We have observed on this study that research and teaching can be dialectical complementary fields, since both are part of the knowledge construction process, therefore, if teaching requires search, a good part of the searches are based on the teaching experience. Herewith the research and teaching articulation introduced in Elementary School and University partnership projects enable the exchange of knowledge between theses two dimension. As well as, an educational field reorganization with the purpose of construct little by little an identity on this field which is capable to conduce the education to become a knowledge area really more independent, without, however, abandon the practice and politic dimension about different human and social science produce knowledge. Surely this movement effects will fall upon the school practices, cooperating for its improvement.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Pre_texto.pdf (33.11 Kbytes)
Tese.pdf (819.65 Kbytes)
Publishing Date
2009-10-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.