• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2012.tde-23042012-152833
Document
Author
Full name
Andréa Gonçalves Poligicchio
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Committee
Bonomi, Maria Cristina (President)
Machado, Nilson Jose
Saiani, Claudio
Title in Portuguese
Teatro: materialização da narrativa matemática
Keywords in Portuguese
abstração
ensino de Matemática
imaginação
narrativa
Teatro
Abstract in Portuguese
Constantemente questionado, o ensino de Matemática tem sido objeto de estudo e não faltam propostas para sugerir modificações no currículo, na metodologia, nos recursos e abordagens vigentes. É comum constatarmos dificuldades de aprendizagem relacionadas ao grau de abstração inerente à linguagem matemática. Partindo do referencial teórico estabelecido, fizemos um estudo acerca das principais competências que a Educação Básica pretende desenvolver em seus alunos, uma vez que a função principal da educação é a formação pessoal. O ENEM (Exame Nacional para o Ensino Médio) pretende avaliar o desenvolvimento de cinco competências básicas, sendo elas: expressão em diferentes linguagens, compreensão de textos e fenômenos, capacidade de argumentação ou análise, capacidade de decisão ou de síntese e capacidade de contextuação. Machado (2009) propõe o desenvolvimento da capacidade de imaginação, ou seja, da extrapolação de contextos, complementar à capacidade de contextuação, pois, segundo o autor, precisamos lidar com problemas de nossa realidade e igualmente saber resolvê-los. As abstrações matemáticas residem especialmente no polo das extrapolações, ou da imaginação. E, nesse aspecto, verificamos que há uma relação natural entre a Matemática e os contos de fadas, como também entre a Matemática e o Teatro, este último diretamente relacionado à imaginação vivida pelos atores na representação de personagens em histórias fictícias. Se, tanto o Teatro como a Matemática auxiliam no desenvolvimento da competência de abstração, nosso trabalho de pesquisa foi o de investigar a natureza e a estrutura de ambos, para estabelecer entre eles uma produtiva articulação. Neste estudo percebemos que o Teatro, originário da Grécia Antiga, surge ao lado da consciência de que todos nós representamos papéis no decorrer de nossas vidas: somos filhos, pais, funcionários, empregadores, clientes, vizinhos, religiosos, partidários etc. É própria da condição humana a necessidade da fuga (ultrapassagem) da realidade por meio das abstrações e o Teatro foi uma solução encontrada para superar o mundo das circunstâncias determinadas. O trabalho com peças teatrais nas escolas favorece o desenvolvimento da competência de abstração tão necessária à apropriação da linguagem matemática. Há também afinidade estrutural entre o Teatro e a Matemática, já que ambos possuem coerência lógica na narrativa e no desenvolvimento do algoritmo, respectivamente, que conduzem à moral da história e às resoluções de problemas, concomitantemente. Concordamos com Ortega y Gasset (2007) quando considera que o Teatro é metáfora corporificada, pois materializa as abstrações inerentes à representação teatral. Em consequência disso, acreditamos que o Teatro é uma possibilidade de materialização dos conceitos e narrativas nas aulas de Matemática.
Title in English
Theater: Mathematics narrative materialization.
Keywords in English
abstraction
imagination
narrative
teaching of Mathematics
Theater
Abstract in English
Often questioned, the teaching of Mathematics has been studied and lots of proposals are given to suggest changes in curriculum, methodology, resources and current approaches. It is common to find learning difficulties related to the level of abstraction inherent in the mathematical language. Based on the theoretical framework established, we studied of the main competence that basic education intends to develop on students. ENEM (Exame Nacional para o Ensino Médio) intends to evaluate the development of five basic competences, which are: expression in different languages, understanding texts and phenomena, the capacity for reasoning and analysis, decision making ability or capacity of synthesis and contextualization. Machado (2009) proposes the development the capacity for imagination, that is to look beyond contexts, ability which in an additional because, according to the author, we must deal with problems of our reality and also know how to solve them. The mathematical abstractions reside especially in the center of extrapolation or imagination. In this respect we find that there is a natural connection between Mathematics and fairytales, but also between Mathematics and Theater, and Theater is related to the imagination experienced by actors in the representation of characters in fictional stories. If both the Theater and Mathematics help in the development of the mathematical abstraction competence, our research was to investigate the nature and structure of both to establish a productive articulation between them. In this research we realized that the Theater, originating in ancient Greece appears next to the consciousness that, as individuals we represent different roles throughout our lives, either as children, parents, employees, employers, customers, neighbors, religious, partisans etc. It is proper to the human condition the need of escaping (overrunning) of reality by means of abstractions and the Theater was a solution found to overcome the world of certain circumstances. The project of Theater in schools encourages the development of competence required for abstraction as the appropriation of the mathematics language. There is also structural affinity between the Theater and mathematics, as both have logical coherence in the narrative and the development of the algorithm, respectively, leading the moral and problems resolution simultaneously. We agree with Ortega y Gasset (2007) when he considers that the Theater is an embodied metaphor, materialized as the abstractions inherent in Theater. As a result we believe that Theater is a possibility of realization of the concepts and narratives in math classes.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
CAPA.pdf (7.31 Kbytes)
corpo.pdf (2.44 Mbytes)
Publishing Date
2012-05-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.