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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2015.tde-22102015-143944
Document
Author
Full name
Célia Cristina Cappucci Maia Negrão Caldas
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Tomizaki, Kimi Aparecida (President)
Costa, Áurea de Carvalho
Jardim, Fabiana Augusta Alves
Title in Portuguese
Práticas culturais de jovens metalúrgicos no ABC paulista: vivências para além do trabalho
Keywords in Portuguese
Habitus
Identidade operária
Jovens trabalhadores
Processos de socialização
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa se propõe a investigar elementos constitutivos da cultura de dois grupos de trabalhadores do ABC Paulista. O objetivo central é compreender os costumes desses jovens, especialmente no que se refere às experiências para além do trabalho. Escolhemos dois segmentos dentro de uma mesma categoria, por ocuparem lugares diferentes na cadeia produtiva, fato que lhes proporciona condições materiais e simbólicas muito diversas. Para compreensão das trajetórias e dos processos de socialização desse grupo de jovens, buscamos apreender seus estilos de vida, que, para Bourdieu (1979, p.), são sistemas de desvios diferenciais que são a retradução simbólica de diferenças objetivamente inscritas nas condições de existência, através de entrevistas semiestruturadas. Partimos do pressuposto de que esses trabalhadores são originários de um campo cuja matriz comum dá contorno a uma identidade operária. A composição cultural destes trabalhadores, porém, não é homogênea. Com Leal (2011, p.367.) entendemos por cultura um conjunto de valores e significados atribuídos a relações e práticas sociais incorporados em seus rituais e comportamentos que expressam uma determinada forma de ser no mundo. O primeiro grupo foi composto por jovens de uma empresa de autopeças: Itaesbra; e o segundo, por jovens de uma empresa montadora: Mercedes-Benz. Partimos da hipótese de que jovens trabalhadores de uma mesma categoria possuem capital cultural diferentes e, apesar de partilharem hábitos e costumes, apresentam formas muito peculiares. As disposições adquiridas, perpassadas por múltiplas vivências, imputam um caráter bastante fluido a suas identidades como trabalhadores. Como consequência, refletem uma cultura de classes plural e muito heterogênea. Ainda assim, observamos uma marca fundamental que os une: as experiências para além do trabalho, que indicam seus lugares na configuração social, ganham espaço secundário, isto é, o trabalho ocupa lugar central em suas vidas.
Title in English
Cultural practices of yound metallurgical at ABC paulista:: experiences beyond work
Keywords in English
Habitus
Socialization processes
Workers' identity
Young workers
Abstract in English
This research aims to investigate the constituent elements of the culture of two groups of ABC Paulista workers. The main objective is to understand the customs of these young workers, especially with regard to experiences beyond work. Two segments within the same category were chosen, because they occupy different places in the production chain, a fact that gives them very different material and symbolic conditions. To understanding the trajectories and socialization processes of this group of young workers, we seek to learn their lifestyles, that according to Bourdieu (1979, p.), are "differential deviations systems that are a symbolic retranslation of differences objectively entered in conditions of existence", through semi-structured interviews. We assume that these workers are originate from a field whose common matrix creates an operary class identity. The cultural composition of these workers, however, is not uniform. According to Leal (2011, p.367.) culture is a "set of values and meanings attributed to social relations and practices" incorporated into their rituals and behaviors that express a certain way of being. The first group was composed by young people from an auto parts company: Itaesbra; and second, by young people from an automaker company: Mercedes-Benz. Our hypothesis is that young workers of the same class have different cultural capital and despite sharing habits and customs, have very peculiar shapes. The provisions acquired, laden with multiple experiences, attach a fluid nature to their identities as workers. As a result, they reflect a culture of plural and heterogeneous classes. Even so, we observed a feature that connects them: the experience beyond the job, indicating their place in the social setting, won a secondary space, that is, work occupies a central place in their lives.
 
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Publishing Date
2015-11-10
 
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