• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2013.tde-22012014-145747
Document
Auteur
Nom complet
Ana Daniele de Godoy Dorsa
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2013
Directeur
Jury
Amaral, Maria Nazare de Camargo Pacheco (Président)
Francisco, Maria de Fatima Simoes
Rocha, Eliezer Pedroso da
Titre en portugais
Continuidade entre estética e investigação na teoria da arte deweyana: a educação entre arte e ciência, valor e método, ou entre o ideal e o real
Mots-clés en portugais
1859-1952
Ciência
Estética (arte)
Filosofia da educação
John Dewey
Resumé en portugais
A presente pesquisa, de natureza teórico-filosófica, argumenta descritivamente a teoria estética do filósofo americano John Dewey, em função do seu chamado "princípio de continuidade", próprio do sistema filosófico deweyano como um todo. Nessa empreitada, privilegiou-se o recorte da continuidade entre o estético e o científico, ou entre valor e investigação enquanto característica essencial de tal teoria estética. Na observação dos pressupostos filosóficos gerais do filósofo, verificou-se que sua estética se estabelece, necessariamente, em continuidade ao método experimental das ciências naturais, consolidando proposições características essenciais de sua teoria da arte: Dewey crê na supremacia da contingência do processo que é a própria natureza, contínua, cumulativa, em sentido amplo, o que justifica que o ideal deva deixar de ser contemplativo para se converter num instrumental operativo, ou seja, um método experimental em virtude do meio; assim sendo, a estética deweyana deve ser compreendida, principalmente, em seu caráter investigativo, ou seja, em continuidade à ciência; Dewey rejeita os dualismos filosóficos, a metafísica e a epistemologia tradicionais; logo, sua estética desconsidera igualmente qualquer "transcendental" ou "transcendente" em termos clássicos; portanto, a arte ou estética, seja ela ato expressivo ou cultura, se daria entre diversos ritmos contínuos, nunca dualistas ou hierárquicos, no sentido da busca de um ideal Absoluto. Segundo a estética de Dewey, o valor reside precisamente no ritmo próprio do processo por exemplo: entre tensão e harmonia, comum e extraordinário, real e ideal etc. Dessa articulação ativa entre os vários aspectos em continuidade é que surgiria o ato expressivo, pela experiência singular imaginativa, e a cultura como um todo, mediante a comunicação.
Titre en anglais
Continuity in research and aesthetics within Deweys art theory education between art and science, or value and method: the ideal and the real
Mots-clés en anglais
1959-1952
Aesthetics (art)
John Dewey
Philosophy of education
Science
Resumé en anglais
The present theoretical-philosophical research argues descriptively about the aesthetic theory of the american philosopher John Dewey, in regards to the principle of continuity" within Dewey's philosophical system as a whole. Bearing that in mind, the continuity of the aesthetic and the scientific were focused, as well as value broadly conceived and knowledge viewed as a scientific approach, and as the essential feature of Dewey's aesthetic theory. Thus, through the observation of the philosophers general assumptions, it has been verified that his aesthetics is necessarily established in continuity with experimental methods of natural sciences, which consolidates a few of the essential features propositions of his art theory: Dewey's supreme belief in the contingent of the process, which is continuous, cumulative, and broadly conceived as nature itself, implies that the ideal must cease to be contemplative and thus become instrumental and operative, which means it should become an experimental method in virtue of the environment. Therefore: Dewey's aesthetics must be primarily understood within its investigative character, that is, in its continuity to science; Deweys rejection of traditional metaphysics, epistemology, and philosophical dualisms prevents any classical interpretation of "transcendental" or "transcendent". Therefore art or aesthetics, as acts of expression or culture, should be continuous to a diversity of rhythms, but never dualistic or hierarchical in the sense of any ideal in pursuit of the Absolute. According to Dewey's aesthetics, value resides precisely in the pace of the process itself, such as between tension and harmony, ordinary and extraordinary, real and ideal and so on. From this active articulation between all the aspects of continuity an expressive act would emerge, as the realm of a singular imaginative experience, and of culture as a whole, through communication.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2014-02-05
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.