• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2013.tde-22012014-142955
Document
Author
Full name
Cesário de Moraes Leonel Ferreira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Porto, Maria do Rosario Silveira (President)
Araújo, Ulisses Ferreira de
Catani, Afranio Mendes
Lacerda, Sandra da Costa
Sanfelice, José Luis
Title in Portuguese
A educação tecnológica no terceiro milênio: implicações do pensamento complexo de Edgar Morin
Keywords in Portuguese
Curso de tecnologia moriniano
Educação superior tecnológica
Pensamento complexo no ensino superior
Abstract in Portuguese
O estudo empreendido neste trabalho, tanto das atividades docentes na Faculdade de Tecnologia de Itapetininga quanto da legislação pertinente aos Cursos Superiores de Tecnologia, mostrou a necessidade de mudanças nessa instituição, no sentido de procurar estabelecer novas metodologias de aprendizagem, pois sua tradição pedagógica está sedimentada no paradigma clássico. Adotando o Pensamento Complexo, de Edgar Morin como norteador dessa mudança paradigmática, desenvolveu-se, a partir de 2010, uma pesquisa qualitativa, participante, de caráter etnográfico, tomando essa instituição para estudo de caso, com o objetivo de verificar as implicações que se configuram em possibilidades e entraves para, fundamentado no Pensamento Complexo, transformar seu currículo: uma Faculdade de Tecnologia Moriniana. Com base nas entrevistas com professores e alunos e observando as conversas de bastidores daquela instituição, buscou-se captar os aspectos latentes da cultura da organização que se estabelecem fora do âmbito das normas e regulamentações vigentes, mas que fazem parte de seu dia-a-dia e exercem forte pressão no pólo patente, formal da escola. Este trabalho tem início com um breve estudo dos Cursos Superiores de Tecnologia na ótica da legislação e da história para, em seguida, apresentar uma breve historiografia da Fatec de Itapetininga, incluindo um perfil generalista de seu corpo docente. O estudo de seu cotidiano foi realizado com uma descrição do funcionamento de seus cursos e dos vários setores que o compõe, além da descrição de trechos dos depoimentos obtidos dos professores e alunos. Posteriormente, a apresentação dos princípios do Pensamento Complexo. Em seguida, foi realizada uma análise e discussão dos resultados da pesquisa à luz do Pensamento Complexo, apresentadas sugestões de estratégias para a implementação de novas metodologias de aprendizagem, alguns entraves que dificultariam tal mudança bem como as possibilidades de sucesso, além de algumas medidas inovadoras que já estão sendo levadas a efeito naquela unidade de ensino. Nas considerações finais foram pontuadas as justificativas da importância deste trabalho para a Fatec de Itapetininga.
Title in English
The technological education in the third millenium: the implications of the complex thought of Edgar Morin
Keywords in English
Complex thought in superior education
Morinian technology course
Technological superior education
Abstract in English
The study undertaken in this work, both teaching activities in Itapetininga Technology College FATEC, as the Technology Superior Course to the pertinent legislation, showed the need changer in this institution, in seeking to establish new learning methodologies, because its pedagogical tradition is sedimented on the classical paradigm. Adopting the Edgar Morins Complex Thought, as a guiding of this paradigmatical changing, it has been developed, since 2010, a qualitative research, participant, based on the ethnographic character, taking this institution to study of the case, with the objective of verifying the implications which set themselves in possibilities and through, grounded on the Complex Thought, turn your curriculum into: a Morinian Technology College. Based on interviews with professor and students and observing the backstage conversations of that institution, sought to capture the latent aspects of the culture of the organization which establishes outside the scope of the standards and current regulations, however which makes part of your day-byday and exerts strong pattern in the patent pole, formal of the school. This work begins with a study of the technology superior courses in the optical legislation and of the history to, then, shows a brief historiography of the Itapetininga Technology College including a faculty generalist profile. The study of its daily activities were developed with a description of courses and citations from students and professor. Afterwards, the presentation of the Complex Thought principles. At the end it was made an analysis of the results of this research from the perspective of Edgar Morins Complex Thought. It was the offered suggestions and strategies for the implementation of new learning methodologies and highlighted possible obstacles to such a change of paradigm as well as avenues to success besides the innovative measures already taking place at that institution. At the Final Considerations the justifications of the importance of this work to FATEC had been presented.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-02-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.