• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2011.tde-21072011-103922
Document
Author
Full name
Lucia Maria Salgado dos Santos Lombardi
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2011
Supervisor
Committee
Kishimoto, Tizuko Morchida (President)
Albano, Ana Angélica Medeiros
Carneiro, Maria Angela Barbato
Pinazza, Monica Appezzato
Souza, Marilene Proenca Rebello de
Title in Portuguese
Formação corporal de professoras de bebês: contribuições da Pedagogia do Teatro
Keywords in Portuguese
bebê
formação de professores
linguagem corporal
pedagogia do teatro
Abstract in Portuguese
A pesquisa tem por objeto a formação corporal do profissional de educação que trabalha com a primeira fase de vida do ser humano, mais precisamente o período compreendido entre o nascimento e os três anos de idade, por se reconhecer a importância do período de "chegada à vida" na constituição do psiquismo. O objetivo geral foi verificar como tem sido feita a formação de pedagogos na linguagem expressiva corporal voltada ao trabalho pedagógico com os bebês, analisando as possibilidades, os desafios e as necessidades dessa formação. Como procedimento metodológico foi criado um curso de extensão na Faculdade de Educação da USP, do qual participaram sessenta e seis pedagogas que trabalham em Centros de Educação Infantil localizados nos municípios de São Paulo, Barueri, Cotia, Embu e Francisco Morato, e no qual foram utilizados os conhecimentos do campo da Pedagogia do Teatro como mediadores de formação. Os resultados denunciam que a ausência de formação corporal priva os pedagogos, entre outros aspectos: da compreensão do corpo e do movimento como condição indispensável para a construção de conhecimento e para o trabalho pedagógico com bebês; da compreensão das linguagens expressivas na primeira infância; e, da revisão de valores sobre a corporeidade, a experiência e o bebê como sujeito, colaborando para que as estruturas de controle e opressão do corpo continuem a se fazer presentes na instituição escolar para crianças pequenas. Da análise dos dados provenientes da investigação de campo e do cotejamento destes com a pesquisa bibliográfica, derivaram as categorias aprofundadas: formação corporal do pedagogo; disciplinamento e repressão corporal; percepção sobre os bebês; reflexões sobre formação e valores docentes.
Title in English
Body instruction for teachers of babies: contributions of the Theatre Pedagogy
Keywords in English
baby
body language
teachers´ education
theatre pedagogy
Abstract in English
This research aims at developing professionals in the educational field who deal with the first stage of human beings´ lives i.e. the period from birth up to three years old since it is a stage of starting life in the latter´s psychological development. The general objective was to investigate how the pedagogues´ knowledge had been developed regarding the expressive body language in their pedagogical practice in babies by analyzing possibilities, challenges and the necessities concerning such instruction. An extension course was created at Faculdade de Educação at Universidade de São Paulo as a methodological procedure. Sixty six pedagogues who work for public daycare centers in São Paulo, Barueri, Cotia, Embu and Francisco Morato joined this course which used some knowledge from the Theatre Pedagogy as a tool in this instruction. Such results say that lacking body language notions can prevent pedagogues, among other things: from understanding of body and movement as a prerequisite for building knowledge and for pedagogical work with infants; from comprehension of the expressive languages in early childhood, besides reviewing some concepts regarding the body, the experience and the baby as a person to avoid body oppression and control over toddlers at schools. Based on collected data from field investigation (extension course) and on the conciliation of these with the bibliography the following categories were analyzed: pedagogues´ body perception instruction, body discipline and repression, perception of babies, reflections about teachers´ instruction and teachers' values.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-08-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.