• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2006.tde-21062007-143448
Document
Author
Full name
Eliezer Pedroso da Rocha
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2006
Supervisor
Committee
Amaral, Maria Nazaré de Camargo Pacheco (President)
Francisco, Maria de Fatima Simoes
Polli, José Renato
Title in Portuguese
Progressão continuada: um estudo a partir dos conceitos de crescimento e experiência educativa em Dewey
Keywords in Portuguese
Crescimento
Democracia
Experiência educativa
Progressão continuada
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem como objetivo aprofundar as discussões sobre a Progressão Continuada a partir dos conceitos de crescimento e experiência educativa em John Dewey. Para tanto, buscamos analisar a bibliografia existente, principalmente sobre a legislação que implantou tal regime no sistema público de ensino do Estado de São Paulo, estabelecendo relação com a leitura aprofundada de algumas das principais obras de Dewey, o principal referencial teórico deste estudo. A partir de Dewey, foi possível entender que alguns pressupostos da progressão continuada, como por exemplo: toda criança é capaz de aprender se lhe forem oferecidas as condições necessárias, ou que cada criança tem um ritmo de aprendizagem, encontram-se solidamente fundadas no princípio democrático de educação. Mais ainda, que o problema não é exatamente a progressão continuada, mas a forma como esta foi implantada, sem uma preparação dos professores e uma adequação do sistema como um todo. Em função dessa análise, passamos a considerar que a progressão continuada não deve ser concebida como um fim em si mesma, mas como um meio, um instrumento para o processo de democratização do ensino e da aprendizagem.
Title in English
Continued progression: a study centered in Dewey's concept of growth and of educational experience
Keywords in English
Continued progression
Democracy
Educational experience
Growth
Abstract in English
The aim of this master thesis is to carry on the discussion about the regimen of continued progression centered in Dewey's concept of growth and of educational experience. So we search to analyze the existing bibliography, mainly about the legislation that introduced the regimen in teaching public system of the State of São Paulo, doing a comparison with some of the Dewey's work, the most important reference of this study. Reading Dewey very seriously, it was possible to understand that some presuppositions of the continued progression, for example, all children can learn wider proper conditions, as well as each child has a rhythm of learning are based on Dewey's concept of democratic education. Therefore, the problem isn't continued progression but the way it was introduced without enough preparation of the teachers and of the educational system as a whole. The continued progression can't be conceived as a goal in itself, but as a instrument of the democratization process of teaching and learning.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2007-07-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.