• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2010.tde-20042010-110531
Document
Author
Full name
Dirceu Donizetti Dias de Souza
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Arroio, Agnaldo (President)
Maldaner, Otávio Aloísio
Queiroz, Salete Linhares
Title in Portuguese
Sobre a mediação de um material instrucional na aprendizagem de estudantes em aulas de Química - gêneros do discurso e argumento
Keywords in Portuguese
argumentação
Ciências (estudo e ensino)
ensino e aprendizagem (Química)
escrita
gêneros do discurso
Abstract in Portuguese
Essa dissertação apresenta a discussão sobre a contribuição de um material instrucional como mediador na construção do conhecimento em aulas de química. Inicialmente estabelecemos um quadro referencial sobre argumentação e aprendizagem, escrita, gêneros do discurso escolar-científico e formato prescrito desses gêneros. Discutimos a concepção e o projeto do material instrucional baseado nas propriedades do enunciado de acordo com o círculo de Bakhtin. Organizamos um conjunto de atividades de laboratório e estabelecemos os processos instrumentais pelos quais se realizam as atividades experimentais, bem como propomos critérios para avaliação em sala de aula dos gêneros do discurso produzidos pelos estudantes. Construímos as categorias de análise e organizamos o material produzido pelos estudantes em nosso modelo de avaliação. Submetemos o material organizado às categorias de análise e observamos o processo evolutivo dos estudantes na produção dos gêneros do discurso, assim como no argumento construído antes e após a utilização de nosso material instrucional. Concluímos que os estudantes demonstram um processo evolutivo positivo em todos os aspectos analisados após a utilização de nosso material instrucional, o que nos indica a viabilidade de seu uso em sala de aula de química.
Title in English
On the mediation of an instructional material in the learning of students in chemistry classes - kinds of discourse and argument
Keywords in English
argumentation
discourse gender
Science (study and teaching)
teaching and learning (Chemistry)
writing
Abstract in English
This dissertation presents a discussion on the contribution of an instructional material as a mediator in the construction of knowledge in chemistry class. Initially established a frame of reference about reasoning and learning, writing, discourse genre-school science and prescribed format of these genres. We discuss the conception and the design of instructional material based on the properties of the utterance in accordance with the Bakhtin circle. We define a set of laboratory activities and establish the procedures by which instruments they carry out the experiments, and propose criteria for evaluation of classroom discourse genre produced by students. We construct categories of analysis and organize the material produced by students in our evaluation model. We subject the material organized in categories of analysis and observe the evolutionary process of the students in the production of discourse genre, and the argument built before and after the use of our instructional materials. We conclude that the students showed a positive evolutionary process in all aspects analyzed after the use of our instructional material, which indicates the feasibility of its use in the classroom chemistry.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2010-05-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.