• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2015.tde-19102015-113213
Document
Author
Full name
Sônia Regina Guaraldo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Penin, Sonia Teresinha de Sousa (President)
Barretto, Elba Siqueira de Sa
Gatti, Bernardete Angelina
Title in Portuguese
A formação contínua em serviço: um estudo das representações de professores e gestores em três municípios paulistas
Keywords in Portuguese
Autonomia
Formação contínua
Prática pedagógica
Representações
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa apresenta um estudo das representações sobre formação contínua de profissionais da gestão e da docência em três municípios do interior paulista, a partir da perspectiva teórica da antropologia dialética de Henri Lefebvre. Tendo como principal objetivo desvendar que representações sobre formação contínua possuem os sujeitos envolvidos na pesquisa, confrontam-se neste estudo a análise dos dados obtidos através da realização de entrevistas com gestores escolares e municipais, a análise das manifestações obtidas através da aplicação de questionário tipo survey com todos os professores das séries iniciais do ensino fundamental, além dos dados coletados a partir da realidade socioeconômica e educacional observada nos municípios dos quais fazem parte as redes de ensino municipal pesquisadas, em especial os dispositivos formais de incentivo à participação na formação contínua previstos em lei, os índices educacionais obtidos nas últimas avaliações censitárias em larga escala, como também as propostas de formação contínua desenvolvidas nos anos de 2012 e 2013. A partir da análise individual e comparativa dos dados obtidos nas três redes de ensino, a investigação aponta para a influência que as diferentes representações de gestores e professores, confrontadas especialmente ao contexto educacional dos sistemas de ensino, exercem uns sobre os outros, modificando-se. Nesse sentido, observa-se que nos contextos em que o conjunto de ações de formação contínua é provido em maior quantidade e, presumivelmente, em melhor qualidade, os professores tendem a representar a capacitação profissional em serviço como fonte de conhecimento pedagógico com vistas à melhoria da prática e os gestores a demonstrar maior grau de envolvimento e autonomia na condução desses programas.
Title in English
Continuing education in service: a study of teachers and managers representations in three counties
Keywords in English
Autonomy
Continuing formation
Pedagogical practice
Representations
Abstract in English
This research presents a study of the representations about the continuing education of professionals of management and teaching over three municipalities in the countryside of the State of São Paulo, from the theoretical perspective of Henri Lefebvres dialectical anthropology. Having as its main goal to unveil which representations of continuing education have the subjects involved on the research, the following aspects are confronted along the investigation: the data analysis obtained through interviews with school managers and city managers; the analysis of the survey answered by all teachers of the first years of elementary school; and data collected from socioeconomic and educational realities observed in the municipalities which are part of the teaching system surveyed, especially the formal incentive tools of continuing education provided by the law, the educational indexes obtained during the latest census evaluation in large scale, as well as proposals of continuing education developed in 2012 and 2013. From the individual and comparative analysis of the data obtained in the three teaching networks, the investigation points the influence that different representations of managers and teachers, especially confronted with the educational context of the teaching system, exert to each other, modifying themselves. In this sense, it is observed that in the contexts where the set of education actions is provided in larger quantity and, presumably, in better quality, teachers tend to represent the professional capacity as a source of pedagogical knowledge in order to improve the practice and the demonstration, by managers, of a bigger level of involvement and autonomy in the conduction of these programs.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-11-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.