• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2013.tde-18122014-104549
Document
Author
Full name
Maria Regina Martins Cabral
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Arelaro, Lisete Regina Gomes (President)
Kruppa, Sonia Maria Portella
Moraes, Carmen Sylvia Vidigal
Rosar, Maria de Fátima Felix
Saul, Ana Maria
Title in Portuguese
Educação e trabalho para além do horizonte do mercado e das oligarquias: a experiência do Portal da Educação na implantação de projetos educativos e de dinamização sociocultural e econômico-social na baixada maranhense
Keywords in Portuguese
Desenvolvimento
Educação
Gestão compartilhada
Território
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa trata da relação entre educação e trabalho com o olhar voltado para além do horizonte do mercado e das oligarquias, onde pode ser possível materializar experiências, que mesmo no interior de uma sociedade capitalista pode reverberar novas construções de alternativas para o desenvolvimento orgânico das pessoas e de seus lugares de vida. A experiência na qual me detive teve uma articulação de secretários e ex-secretários de educação conhecida como Portal da Educação da Baixada Maranhense. A análise desse objeto teve como objetivo desvelar as possibilidades e impasses existentes na implantação de projetos educativos com arranjos intermunicipais e intersetoriais que têm como uma das razões fomentar a dinamização sociocultural e econômico-social de áreas e territórios pobres. Inicio o trabalho voltando meu olhar para a Baixada Maranhense do passado e do presente e nela faço um recorte para verticalizar meus estudos apenas em parte dos municípios dessa região que compõem atualmente a área delimitada pelo Ministério do Desenvolvimento Agrário (MDA) como Território Campos e Lagos. Após estudos, análise de documentos, de projetos e pesquisa de campo inicio uma reflexão cuidadosa sobre os arranjos e as redes de educação que ao serem implantados podem fomentar o desenvolvimento territorial.
Title in English
Education and work beyond the horizon of the market and of the oligarchies: the experience of the Educational Portal of the implementation of educational projects and socio-economic dynamics in the baixada maranhense
Keywords in English
Development
Education
Planning
Shared management
Abstract in English
This research treats of the relationship of education and work, with the view of beyond the horizon of the Market in of the oligarchies, where is possible to materialize experiences, even in the middle of a capitalist society may reverberate new alternative constructions to the organic development of people and yours life places. The experience that I have focused had an articulation of secretaries and vice secretaries of education known for Portal da Educação from the Baixada Maranhense. The analysis of this object had like objective show the possibilities and existing impasses in the implementation of educational projects with agreements intercities and intersectoral that have like reason promote the sociocultural dynamics and socio-economic of areas and poor territories. I started this work looking to Baixada Maranhense from the past and the present and to deepen my studies I focused just in part of the areas that currently are the area delimited for the Ministery of Agrarian Development (MDA) like Território Campos e Lagos (territories fields and lakes). After studies, analysis of documents, of projects and field research I started a careful reflection about the arrangements and education networks that if implanted could promote the territorial development.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-02-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.