• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2015.tde-18082015-105952
Document
Author
Full name
Ana Carolina Barros Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Riolfi, Claudia Rosa (President)
Bertoldo, Ernesto Sérgio
Rezende, Neide Luzia de
Title in Portuguese
A transmissão do saber inconsciente em textos: desejo e estilo na escrita
Keywords in Portuguese
Desejo
Escrita
Estilo
Inconsciente
Psicanálise
Transmissão
Abstract in Portuguese
Esta dissertação toma como objeto as marcas, em textos escritos, que, ao indiciar a existência do desejo inconsciente do seu autor, tendem a fazer com que, por meio de sua leitura, algo da transmissão inconsciente possa ocorrer. A hipótese de trabalho é aquela segundo a qual a relação que cada autor tem com a escrita e com sua maneira de escrever se faz presente nos textos redigidos por ele. É esta relação singular que pode facilitar ou dificultar o engajamento da nova geração com uma determinada área. Pretendemos, no decorrer deste trabalho, responder as seguintes perguntas: 1) Caso haja, quais são as correlações existentes entre algumas marcas deixadas por um autor em um texto e a maior ou menor possibilidade de propiciar a transmissão de um saber? e; 2) Como a transmissão de um saber pode, para aquele que lê, vir a, no momento em que ele se propõe a escrever, gerar um espaço para invenção? Para tanto cotejamos textos que tratam de uma mesma temática (o crime), que foram redigidos por três psicanalistas de gerações diferentes. Foi possível perceber que deixar um legado para o mundo por meio da escrita é colocar algo de si ao escrever, é permitir que seus traços apareçam no texto, é questionar constantemente os discursos que nos cercam e principalmente o nosso próprio discurso, nossas próprias verdades e teorias. Transmitir um saber através da escrita é além de um ato de criação, um ato de generosidade e de responsabilidade.
Title in English
Transmitting the unconscious knowledge in texts: desire and style in writing
Keywords in English
Desire
Psychoanalysis
Style
Transmission
Unconscious
Writing
Abstract in English
This work has taken as its object of study the traces in written texts that denote the existence of an authors unconscious desire, and tend to show something of the unconscious transmission. Our hypothesis was that the relationship that each author has with writing and with his way of writing is present in their texts. This unique relationship can facilitate or make it harder when it concerns the engagement of the new generation with a certain area. We intended to answer the following questions: 1) If so, what are the correlations between some traces left by an author in a text and the greater or lesser possibility of providing the transmission of knowledge?;and 2) How can the transmission of knowledge create a space for invention, for the one who reads when they set out to write? For the study we have chosen texts dealing with the same theme (the crime), which were written by psychoanalysts of three generations. It could be observed that to leave a legacy to the world through writing is to pose something of ourselves, allowing the traces to appear in the text, constantly questioning the discourses that surround us and especially our own discourse, our own truths and theories. Transmit a knowledge through writing is beyond a creative act, an act of generosity and responsibility.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-09-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.