• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2019.tde-17122018-125003
Document
Auteur
Nom complet
Bruna Galluccio Ferreira
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2018
Directeur
Jury
Ehrenberg, Mônica Caldas (Président)
Rubira, Fabiana de Pontes
Willms, Elni Elisa
Titre en portugais
Entre pousos e movimentos: investigação sobre as estrelas do nosso céu interior
Mots-clés en portugais
Corpo
Criança
Educação infantil
Movimento
Resumé en portugais
Seguindo a abordagem da fenomenologia, busco aprofundar, nesse trabalho, o olhar sobre a movimentação das crianças em suas brincadeiras, estabelecendo conexões entre a dimensão corporal e simbólica de seus gestos. A pesquisa de campo foi realizada na Creche/Pré-escola Central da Universidade de São Paulo, no ano de 2016, com crianças de 0 a 3 anos. Organizo o material obtido em três grandes eixos: brincadeiras de recolhimento, brincadeiras de expansão e narrativa. Aproximo-me, para tanto, da compreensão simbólica de Mircea Eliade e da fenomenologia compreensiva de Gaston Bachelard, bem como das pesquisas de Gandhy Piorski, Renata Meirelles e Marcos Ferreira-Santos sobre brincadeiras. Em seguida, reito sobre as nossas atitudes como professoras ao acompanhar as crianças, observando a necessidade de mover espaços internos em nós de modo a escutá-las em sua inteireza. Ao nal, compartilho memórias da relação com as minhas avós, destacando as contribuições que o vínculo entre avós e netos nos oferecem para reetirmos sobre a qualidade da nossa presença com as crianças na Educação Infantil.
Titre en anglais
Between landings and movements: inquiry into the stars of our inner sky
Mots-clés en anglais
Body
Child
Early childhood education
Movement
Resumé en anglais
Following the approach of phenomenology, I seek to deepen, in this work, the look over childrens movements in their play, establishing connections between corporal and symbolic dimensions of their gestures. Field research was carried out in the Central Pre-school Nursery of the University of São Paulo, in the year 2016, with 0-3 years old children. I organize the material obtained in three main axes: recollection play, play of expansion and narrative. I approach, therefore, Mircea Eliades symbolic understanding and Gaston Bachelards comprehensive phenomenology, as well as the research from Gandhy Piorski, Renata Meirelles and Marcos Ferreira-Santos on child play. Then I reect on our attitudes as teachers as we observe children, noting the need to shift our inner spaces in order to listen to them in their entirety. In the end, I share memories of the relationship with my grandmothers, highlighting the contributions that the bond between grandparents and grandchildren offer us to reect on the quality of our presence with children in Early Childhood Education.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2019-01-17
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.