• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2019.tde-17042019-113033
Document
Author
Full name
Janaina Cacia Cavalcante Araujo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Pinazza, Monica Appezzato (President)
Almeida, Laurinda Ramalho de
Freitas, Marcos Cezar de
Kishimoto, Tizuko Morchida
Placco, Vera Maria Nigro de Souza
Title in Portuguese
Coordenação pedagógica em instituições públicas de educação infantil de São Paulo: formação e profissão
Keywords in Portuguese
Coordenação pedagógica
Desenvolvimento profissional
Educação infantil
Formação
Liderança
Abstract in Portuguese
Nesta pesquisa educacional, tem-se como objetivo principal contribuir para a compreensão de questões concernentes à formação e à profissão de profissionais atuantes no cargo de coordenação pedagógica na educação infantil da rede pública municipal direta da cidade de São Paulo, em CEIs (Centro de Educação Infantil) e EMEIs (Escolas Municipais de Educação Infantil). Procurou-se focalizar o alcance do trabalho da coordenação pedagógica no que tange à mobilização da equipe para o desenvolvimento de práticas educativas qualificadas. Partiu-se da suposição básica de que a coordenação pedagógica tem uma responsabilidade crucial dentro da instituição, com o coletivo dos professores e com a implementação do Projeto Político Pedagógico e seus desdobramentos em nível dos planos de ação e das realizações cotidianas. Foi possível discutir pontos de tensão que se referem à coordenação pedagógica na educação infantil, a partir da pesquisa realizada, mediante análise da legislação em vigor e dos referenciais teóricos relacionados à formação dos profissionais da educação infantil, na perspectiva da supervisão de práticas pela coordenação pedagógica para o desenvolvimento profissional e organizacional, tendo como perspectiva a liderança pedagógica em uma cultura formativa centrada na escola. Foram realizadas sessões de acordo com a metodologia dos grupos focais, com 16 coordenadores pedagógicos de CEIs e EMEIs, subdivididos em dois grupos com oito componentes cada: grupo A, de participantes de um grupo de estudos na Universidade de São Paulo; e grupo B, de não integrantes de grupo de estudos e, além disso, efetuaram-se entrevistas individuais com os voluntários. Mediante a análise de conteúdo (BARDIN, 1977), identificaram-se duas grandes categorias de análise: a natureza dos saberes da profissão e formação profissional e as vivências na profissão. As discussões possibilitaram compreender como os coordenadores pedagógicos percebem a sua formação, atuação, saberes e atribuições no cotidiano das instituições de educação infantil. Com a triangulação de fonte de dados, estabeleceu-se um panorama argumentativo na intersecção dos referenciais teóricos e legais com os dados produzidos, o que revelou uma fragilidade tanto na formação inicial dos profissionais da coordenação pedagógica como nos processos formativos em serviço oferecidos pelos órgãos da municipalidade ou mesmo buscados no plano de especialização pelos próprios profissionais. Esta pesquisa expôs a necessidade de políticas públicas em todas as instâncias de formação específica inicial e contínua em serviço do coordenador pedagógico de educação infantil promovida ou favorecida pelos órgãos centrais, o que se apresentou como relevante para os avanços dos estudos relacionados à formação em serviço e a liderança especificamente em educação infantil.
Title in English
Pedagogical coordination in public institutions in São Paulo early childhood education: training and profession
Keywords in English
Early childhood education
Leadership
Pedagogical coordination
Professional development
Training
Abstract in English
The main purpose of this educational research is to contribute to the understanding of issues concerning the training and the profession of professionals working as teaching coordinators in preschool education within the direct public school system of the city of São Paulo, CEIs (Early Childhood Education Centers) and EMEIs (Municipal Preschools). It focused on the reach of the pedagogical coordination work regarding the mobilization of the team for the development of qualified educational practices. The study was based on the assumption that teaching coordination plays a crucial role within the institution, with the group of teachers and with the implementation of the Teaching Policy Project and its developments at the level of the action plans and the everyday accomplishments. It was possible to discuss tension points that refer to teaching coordination in early childhood education based on the research conducted by means of the analysis of current legislation and the theoretical references related to the training of early childhood education professionals and in the supervision of practices adopted by pedagogical coordinators for the professional and organizational development with a view to teaching leadership in a school-focused training culture. Many sessions were carried out in accordance with the methodology of the focus groups with 16 pedagogical coordinators from CEIs and EMEIs, subdivided into two groups with 8 people each: group A, composed of participants of a study group study at Universidade de São Paulo (University of São Paulo); and group B, composed of non-participants of a study group and, in addition, individual interviews were carried out with volunteers. By means of a content analysis (BARDIN, 1977), two major analysis categories were identified: the nature of the knowledge of the profession and professional training and experiences in the profession. The discussions allowed an understanding of how pedagogical coordinators see their training, work, knowledge and duties in the daily routine of early childhood education institutions. After data source triangulation, an argumentative outlook was established by crossing theoretical and legal references with the data produced, which showed a weakness in both the initial training of teaching coordinators and in-service training processes offered by the municipal bodies or sought at the specialization level by the professionals themselves. This research exposed the need for public policies in all instances of the initial and continuing in-service training of early childhood education pedagogical coordinators sponsored or facilitated by central bodies, which proved to be relevant for the advancements of studies related to the in-service training and leadership, particularly in early childhood education.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-05-13
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.