• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2010.tde-16122010-154122
Document
Author
Full name
Robson Pereira Calça
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Francisco, Maria de Fatima Simoes (President)
Amaral, Maria Nazare de Camargo Pacheco
Souza, Maria das Gracas de
Title in Portuguese
Duas escolas, duas expressões do Iluminismo. Rousseau e Condorcet: o futuro que o passado ousou projetar
Keywords in Portuguese
educação
Estado
Iluminismo
instrução
público
Abstract in Portuguese
Nossa pesquisa situa a sua investigação em um período decisivo, seja para a História da Filosofia Moderna e Contemporânea, seja para a História Política do Ocidente. Trata-se do período em que vigorou o Iluminismo Francês, que, com dois de seus mais eminentes representantes, Rousseau e Condorcet, deixou para a posteridade dois projetos de escola pública, acompanhados de reflexões fundamentais para compreender os autores, por essa parte de suas obras, e esta parte de suas obras por meio das concepções gerais de ambos os autores. Em um período aproximado de apenas vinte anos (de 1770 a 1791), Rousseau traçou em linhas gerais uma escola pública para a Polônia e Condorcet formula um plano completo de instrução pública destinado à França. Analisamos estas duas formulações de instituição escolar, com especial atenção nos conceitos de público e de Estado nelas expressos, pois constituem também eventos extraordinários, que ocorrem nesse período, em primeiro lugar, a recorrência e a intensidade com que é atribuído ao Estado o papel de intermediador da relação que o homem, no âmbito coletivo, travará com o conhecimento e com a virtude; e, em segundo lugar, a própria relação entre a Filosofia e as questões ligadas à coisa pública, tanto na esfera teórica, quanto em suas incursões na vida política européia do século XVIII. Julgamos que, com a pesquisa que ora propomos, poderemos colaborar com a compreensão das concepções de igualdade, liberdade e justiça, defendidas por ambos os autores, bem como do posicionamento de ambos frente a questões como o direito do homem ao conhecimento e o dever do Estado, assim como seu interesse, em fomentá-lo.
Title in English
Two schools, two expressions of the Illuminism Rousseau and Condorcet: the future that the past dared to project
Keywords in English
education
Illuminism
instruction
public
State
Abstract in English
This research investigates the decisive philosophical and historical period of French Illuminism. Through the action of two of its imminent proponents, Rousseau and Condorcet, this period consigned to posterity two projects of public school marked by fundamental reflections that are crucial to comprehend the philosophers main views and influences based on this specific part of their work. Concomitantly, to understand this specific part of their work based on the main philosophers views. In only twenty years (from 1770 to 1791), Rousseau conceived in general terms a model of the public school to Poland and Condorcet formulated a complete plan of French public instructions. We analyze these two formulations of school institutions, with particular emphases on the concepts of public and the State that are expressed within these formulations. We do so based of the fact that these concepts have been immortalized as extraordinary contributions of the Illuminism period, which happens for two reasons. First, because of the recurrence and the intensity that made the State to be chosen to play the role of the mediator of the relation that the man would face with knowledge and virtue in the collective ambit. Second, because of the own relation between Philosophy and the issues that have to do with the public, whether in the theoretical sphere or in its inclusion through 18th century European Political life. By developing this research we believe that we are able to collaborate with the comprehension of concepts such as equality, liberty and justice that were all defended by Rousseau and Condorcet; we will also contribute to understand the views of these two philosophers when it comes to themes such as the right of the man to knowledge and the duty of the State as well as its interest in providing it.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
dissert.pdf (897.74 Kbytes)
Publishing Date
2011-01-13
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.