• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2017.tde-16102017-114234
Document
Author
Full name
Melissa Rocha Gabarrone
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Kenski, Vani Moreira (President)
Camargo, Vera Regina Toledo
Pereira, Maria Alice Carraturi
Title in Portuguese
Cocriação didática - o processo colaborativo de produção de material didático para curso semipresencial
Keywords in Portuguese
Cocriação didática (CD)
Equipe multidisciplinar (EM)
Material didático (MD)
Produção de curso online (PCO)
Abstract in Portuguese
O preparo e produção de material didático para cursos on-line demanda o trabalho de uma equipe multidisciplinar (com técnicos e especialistas de diferentes áreas) junto aos professores-autores. A organização e o processo de produção são complexos e específicos para cada projeto e instituição de ensino. Nesta pesquisa, o objetivo é analisar como ocorreu o processo colaborativo de produção de material didático no curso semipresencial de Licenciatura em Ciências da USP/UNIVESP (no período de 2013). Este estudo é definido como pesquisa qualitativa, identificada como estudo de caso. Para alcançar os objetivos previstos foi realizada coleta de dados documentais e entrevistas com profissionais que participaram do processo de criação. Para análise dos dados obtidos foi realizado inicialmente o levantamento de posicionamentos teóricos ligados aos principais termos que permeiam o estudo. Por meio de análise de conteúdo foram estabelecidas as relações entre a teoria estudada e os dados coletados. Ao final, conclui-se que, por se tratar de um trabalho em equipe, o conteúdo (texto) original precisa passar por alterações e adequações ao longo de todo o processo até se tornar material didático do curso (em seus diferentes formatos). Vale destacar que esse processo de produção é acompanhado, discutido e validado pelo professor em todas as suas etapas. Como em toda equipe multidisciplinar, a comunicação e as inter-relações entre os profissionais são constantes e significativas para o processo. É nesse contexto de trabalho em equipe (junto ao professorautor) que ocorrem momentos de cocriação didática, resultado de um trabalho colaborativo e de criação. Verificou-se que esse processo de atuação das equipes na produção de material didático tem momentos intercalados de trabalho individualizado e colaborativo. Apesar desse fluxo estar desenhado de forma linear, com etapas predefinidas, é nas inter-relações e trocas de conhecimentos, sugestões e adequações do conteúdo que ocorrem momentos de cocriação. Trata-se de um processo híbrido: linear e de cocriação. Linear em sua estrutura e forma de trabalho e de cocriação como parte natural das relações humanas e da produção coletiva de conhecimento.
Title in English
Didactic co-creation - the collaborative process of didactic material production for blended learning course
Keywords in English
Didactic co-creation (DC)
Didactic material (DM)
Multidisciplinary teams (MT)
Online courses production (OCP)
Abstract in English
The preparation and the production of didactic materials for on-line courses demand a multidisciplinary teamwork (technicians and specialists from different areas) along with teacherauthors. The organization and the process of production are complex and specific for each project and teaching institution. The objective of this research is to analyze how the collaborative process of the didactic material produced in the blended learning course of the Licentiate Degree in Science from USP/UNIVESP (conducted over a certain period of time. Qualitative approach has been adopted for this study, more specifically, a case study research. In order to accomplish our goals, we have conducted data collection by using review of documents as well as interviews with the professionals that participated in the creation process. For the purpose of analyzing the collected data, we have gathered diverse theoretical approaches related to the main topics of this study. By having the content analyzed, a relationship between the studied theory and the data collected has been established. In conclusion, due to the fact that it is the product of a teamwork, the original content (text) needs to go through some changes and adaptations during the whole process until the final version of the didactic material (in all its different formats) is completed. It is important to emphasize that every step during the process of production is attended, discussed and validated by the teacher-author. As in any multidisciplinary teamwork, the communication and the interrelationships are constant and meaningful to the process. It is in this context of teamwork (including the teacher-author) that the didactic co-creation occurs, being the result of collaborative and creation work. It has been verified that the groups worked in intercalated moments throughout the production of the material: as individuals or in collaboration. Despite the fact that there are predefined steps which are supposed to flow in a linear way, co-creation takes place during the interrelationships, the exchange of knowledge and suggestions and the adaptation of the content. It turns out to be a hybrid process: linear and co-creative. Linear in its structure and its way of working and co-creative as a natural part of human relationships and as a collective production of knowledge.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-11-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.