• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2017.tde-16102017-113330
Document
Author
Full name
Mariana Silva Evangelista
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Carvalho, José Sergio Fonseca de (President)
Catani, Denice Barbara
Mello, Sylvia Leser de
Title in Portuguese
A dignidade do ofício de professor. Três atos a partir da literatura
Keywords in Portuguese
Docência
Fernando Bárcena
Filosofia da educação
Hannah Arendt
Literatura
Abstract in Portuguese
Este estudo tem por objetivo compreender a dignidade do exercício docente e os possíveis sentidos que podemos encontrar nessa profissão. Para tanto, partimos de dois romances: O primeiro homem, de Albert Camus e Diário de escola, de Daniel Pennac - para neles indicar a potencialidade da atuação docente. A literatura é neles tratada como fonte de onde emanam episódios que convidam à reflexão e como reorganização do mundo em termos de arte, uma vez que, a partir do que foi lido nessas narrativas, certos conceitos teóricos foram se engendrando. A filosofia da educação como principal aparato para analisar as cenas dos romances, sendo Fernando Bárcena um dos referenciais teóricos. Essa filosofia é tomada como forma de analisar e buscar os sentidos do que singularmente ocorre nas narrativas. A educação, que é a acolhida das crianças a este mundo comum, como uma relação entre a experiência, o sentido e o tempo. Assim, a atenção se volta para as cenas únicas, para as experiências individuais e, embasado nelas, pode-se dar sentido ao que ali se identifica. Esta questão sobre a unicidade das pessoas, como a singularidade dos fatos e certas reflexões sobre o que é o pensar, a natalidade, a responsabilidade de um docente, a necessidade de se encontrar um lugar no mundo para ali viver e se responsabilizar por ele, dentre outras, são fundamentadas em Hannah Arendt. Dessa maneira, o estudo se divide em três partes autônomas e, quando lidas em conjunto, podem contemplar as inquietações tecidas nesta pesquisa. São elas: a relação do professor com certos alunos que podem ser salvos, por ele, de algum infortúnio e outros aspectos do docente em relação às crianças; a relação do educador com o mundo e os possíveis milagres que ele pode viabilizar na vida de seus alunos e como esses podem eclodir ou não; e, por último, como a relação do professor consigo próprio pode ajudá-lo a se guiar em um ofício tão cheio de paradoxos como é a docência. Para concluir, buscamos identificar a dignidade da docência em seus possíveis sentidos. Como a experiência de ler dois romances pode indicar uma orientação para se chegar à resposta para tal procura. Que certa luz encontrada nessas experiências dignas possa nos iluminar.
Title in English
The dignity of teacher's trade. Three acts from the literature
Keywords in English
Fernando Bárcena
Hannah Arendt
Literature
Philosophy of education
Teaching
Abstract in English
The objective of this study is to understand the dignity of teaching practices and the possible depth of significance that can be found in this profession. With that, we start with two novels: Le premier homme by Albert Camus and Chagrin décole by Daniel Pennac for within them is indicated the potentiality of teaching performance. Literature is considered as sources from which emanate conditions which invite reflection as well as for which to reorganize the world in terms of art; considering from what was read there certain theoretical concepts were engendering. The philosophy of education is the basis upon which to analyze the scenes of the novels, and Fernando Bárcena as one of the theoretical frameworks; this philosophy could also be seen as a way to analyze and seek the senses of what uniquely occurs in the narratives. Education assimilates children into this common world as a relationship between experience, significance and time. Thus, our attention focuses on unique scenes and on individual experiences, therefore, based on them, we make sense of what we see. This question about the uniqueness of the individual is akin to a singularity of the facts and/or some reflections on what the thinking is. These questions in regards to birth, the responsibility of a teacher, the need to find a place in the world to live there and take responsibility for it, among others, are all based on Hannah Arendt. Thus, the study is divided into three autonomous parts and, when read together, should make the concerns integrated into this research. These parts are: the teacher's relationship with certain students who can be saved by him from some misfortune and other aspects of teaching in relation to children; the educator's relationship with the world and the possible miracles that he could enhance in the lives of their students and how these can break out or not; and finally, the relation of the teacher with themselves can help them in a trade so full of paradox as teaching is. Upon conclusion, we seek to identify the dignity of teaching within its significance. The experience of reading these two novels may indicate a direction leading to an answer on this quest; certain light found in these worthy experiences could enlighten us.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-11-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.