• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2015.tde-14122015-164640
Document
Author
Full name
Fernanda de Cássia Forato
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Santos, Marcos Ferreira dos (President)
Saura, Soraia Chung
Umeda, Guilherme Mirage
Title in Portuguese
Olhares de si, olhares de mundo: itinerários de formação na experiência do Lab_Arte de Fotografia
Keywords in Portuguese
Formação de professores
Fotografia
Imaginário
Itinerários de formação
Pedagogia da escolha
Poética
Abstract in Portuguese
Este trabalho se propõe a discutir as potencialidades da linguagem fotográfica como linguagem simbólica e suas relações com processos educativos, pela concepção dos itinerários de formação e de uma Pedagogia da Escolha propostas por Marcos Ferreira-Santos e Rogério de Almeida. O envolvimento com a linguagem fotográfica, praticado por não fotógrafos (pessoas sem pretensões profissionais que se interessam pela linguagem), pode propiciar processos de sensibilização e poetização de cada olhar individual sobre o mundo e sobre si mesmo, gerando ressonâncias nos processos de auto-reflexão e na formação de professores. A pesquisa se baseia nas experiências e reflexões vivenciadas por estudantes dos cursos de Pedagogia e Licenciaturas da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo durante seis anos de atividades do Núcleo de Fotografia do Laboratório de Arte-Educação e Cultura (Lab_Arte) dessa mesma instituição.
Title in English
Oneself eye, world eyes: formation itinerary through Lab_Arte de Fotografia experience
Keywords in English
Formation itinerary
Imaginary
Pedagogy of choice
Photography
Poetic
Teachers formation
Abstract in English
This dissertation intends to discuss the potential of the photographic language as symbolic language and its relation to educational processes, through formation itinerary concept and the Pedagogy of Choice proposed by Marcos Ferreira-Santos e Rogério de Almeida. The involvement with photographic language, practice by non-photographers (persons who are interested by its language without professional intentions) can raise awareness and poetization processes for each individual eye about the world and oneself, echoing in the self-reflection processes and teachers formation. The research is based on reflections and experiences lived by Pedagogy and Teaching degree students at Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo for six years in activities at Núcleo de Fotografia do Laboratório de Arte-Educação e Cultura (Lab_Arte) in the same institution.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-12-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.