• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2017.tde-14072017-161622
Document
Author
Full name
Iete Rodrigues Reis
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Silva, Doris Accioly e (President)
Bruno, Lucia Emilia Nuevo Barreto
Whitaker, Dulce Consuello Andreatta
Title in Portuguese
Memória social e educação rural no município de Atibaia-SP (1964-1985): um estudo de caso
Keywords in Portuguese
Escola rural
Escolarização
História oral
Abstract in Portuguese
O tema desta pesquisa é a escola rural e o problema da escolarização de crianças de Atibaia, estado de São Paulo. O período estudado tem como marco inicial o ano de 1964, quando ocorreu o Golpe Militar até 1985 ano que marcou o início da nova redemocratização brasileira. Foi realizado um estudo da escolarização de crianças em escolas rurais, enfatizando os papéis integrador e socializador da escola junto aos filhos dos trabalhadores nascidos na região, além de migrantes que se estabeleceram em dois bairros rurais de Atibaia, Portão e Água Espraiada. Abordam- se as diferenças existentes na população rural, tanto em relação às condições materiais de vida, quanto à produção dos bens simbólicos, papéis anteriormente contemplados pela escola. Para compreender esse processo, optou-se metodologicamente pelas técnicas da História Oral, entrelaçadas aos estudos da memória, enquanto fenômeno social. Através da realização de entrevistas semi estruturadas, foram coletadas informações que contribuíram para a compreensão da complexidade das questões que envolvem o campo brasileiro e a educação escolar de sua população.
Title in English
Social memory and rural education in the city of Atibaia-SP (1964-1985): a case study
Keywords in English
Oral history
Rural school
Schooling
Abstract in English
The theme of this research is the rural school and the problem of access and education of childrens from Atibaia, State of Sao Paulo. The study period is from 1964, when there was the military coup, to 1985, marked by the beginning of Brazilian democracy. The study focused on rural schools and their integrating and socialing role in the education of workers and migrants families located in two rural districts of Atibaia, Portão and Água Espraiada neighborhoods. To understand this process, the oral history methodology was chosen, and memory studies as a social phenomenon. By carrying out semi-structured interviews, information was collected that contributed to the understanding of the complexity of the issues surrounding the Brazilian countryside and the education of its population.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-08-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.