• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2008.tde-13062008-163627
Document
Author
Full name
Cosme Freire Marins
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Cordeiro, Jaime Francisco Parreira (President)
Carvalho, José Sergio Fonseca de
Vitorino, Artur José Renda
Title in Portuguese
Mosaico da identidade nacional: as representações do Brasil entre alunos de uma escola pública.
Keywords in Portuguese
Ensino de história (Brasil)
Identidade nacional (Brasil)
Representações (Brasil)
Abstract in Portuguese
Este trabalho pretende examinar as representações do Brasil entre alunos de uma escola pública estadual situada em Osasco, município da Região Metropolitana de São Paulo. As representações do Brasil manifestadas pelos alunos, muitas vezes contraditórias, forneceram as bases para a realização da pesquisa. Procurou-se sistematizar o conjunto de representações do Brasil a partir da análise de questionários, textos e desenhos produzidos pelos alunos nos anos de 2006 e 2007, bem como textos dedicados ao estudo da identidade nacional brasileira. Observou-se nas representações do Brasil, a partir dos questionários e atividades dos alunos, o reconhecimento de uma identidade nacional caracterizada pela mestiçagem presente no samba, no carnaval e no futebol (entre outros elementos). Além disso, essa identidade aparece vinculada à cidade do Rio de Janeiro e à idéia de Brasil-natureza ou Brasil-paraíso, com a presença forte da bandeira nacional, constituindo assim um mosaico de representações. A hipótese inicial era de que a construção da identidade nacional havia se operado a partir da proclamação da República, entretanto observou-se que a elaboração de uma identidade nacional ocorreu ao longo de um processo que remonta à fase colonial, tomando impulso com a proclamação da Independência e da República. Estes diferentes períodos influenciaram epistemologicamente a disciplina História, desde a criação do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro no início do período imperial e suas concepções influenciadas pelo determinismo, evolucionismo e positivismo, até a atualidade, com as diretrizes dos Parâmetros Curriculares Nacionais, instituídas nos anos 1990. Embora se observe uma pluralidade significativa no Brasil, há disseminada a percepção identidade nacional unitária, reconhecida pelo conjunto da população. Tal percepção é resultado de um esforço realizado por intelectuais e pelo Estado para, entre outros objetivos, manter a unidade territorial. As partes deste trabalho formam outro mosaico, cujo objetivo é perscrutar o processo de constituição das representações do Brasil.
Title in English
Mosaic on the national identity: the representations of Brazil among students of a public school.
Keywords in English
History teaching (Brazil)
National identity (Brazil)
Representations (Brazil)
Abstract in English
This work aims to examine some representations of Brazil among students of a public school in Osasco, in the metropolitan area of Sao Paulo. These representations of Brazil are many times contradictory and they were the fonts of this research. In this sense, this work has systematized a set of representations formulated by the students in a lot of materials: questionnaires, texts and drawings made in 2006 and 2007. It also investigated some papers and books that have studied the Brazilian national identity. Dissertation concludes that there is a unitary representation of Brazil and its national identity, expressed by some factors like the crossing of races that appears in samba, carnival and football. In the students' works, the national identity is related with Rio de Janeiro city and ideas that associate Brazil and nature and paradise, beside the central role of the national flag. This set of representations and images results in an effective mosaic. The initial hypothesis was that national identity was been constructed after Republic's proclamation but this study concluded that it happened much time ago, since colonial times and it has made clear after Independence and Republic. These processes affected the teaching of History since the creation of Brazilian Historic and Geographic Institute, with ideas related to determinism, evolutionism and positivism. And this influence is continuing nowadays, in the orientations of the Parameters of National Curriculum. Brazil is a plural society and culture, but among people there is a unitary perception of national identity. This perception resulted by many efforts made by intellectuals and by the State to maintain the territorial unity and much other aspects of national unity, since Independence. This work and his sections constituted another mosaic figure that aims to investigate the making of these representations of Brazil.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2008-07-01
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • MARINS, Cosme Freire. A identidade nacional e a cultura brasileira no ensino de História. In [CD-ROM], , .
  • MARINS, Cosme Freire. As representações do Brasil entre alunos de uma escola pública paulista. In [CD-ROM], , . ISBN: 978-85-283-0384-1.
  • MARINS, Cosme Freire. As representações do Brasil entre alunos de uma escola pública. In , , . ISBN: 978-85-283-0384-1.
  • MARINS, Cosme Freire. As representações do Brasil entre alunos e professores: uma comparação. In , , .
  • MARINS, Cosme Freire. Identidade nacional e cultura no ensino de História. In , , .
  • MARINS, Cosme Freire. O ensino, a cultura da mídia e a produção do conhecimento. In , , .
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.