• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2009.tde-12072009-185318
Document
Author
Full name
Jaciara de Sá Carvalho
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Machado, Nilson Jose (President)
Kenski, Vani Moreira
Schwartz, Gilson
Title in Portuguese
Redes e comunidades virtuais de aprendizagem: elementos para uma distinção
Keywords in Portuguese
aprendizagem em rede
colaboração.
comunidade virtual
comunidade virtual de aprendizagem
educação a distância
educação online
interação
rede
rede de aprendizagem online
rede social
Abstract in Portuguese
Criado a partir do trabalho colaborativo de grupos de pessoas, o ciberespaço expressa vocação para abrigar incontáveis agrupamentos, diversos e distintos como a natureza humana. Parte desses agrupamentos tem recebido o nome de redes de aprendizagem online e comunidades virtuais de aprendizagem. Uma vez que a aprendizagem é intrínseca ao homem, em variados tempos, lugares e situações, todos os agrupamentos do ciberespaço podem proporcionar aprendizagens. Mas o fato de que há aspectos em comum na diversidade não retiraria a necessidade de estabelecer diferenças entre os agrupamentos porque não se deve confundir multiplicidade com indistinção. Nesse sentido, esta investigação buscou identificar elementos que podem distinguir as redes e comunidades virtuais de aprendizagem dos demais agrupamentos do ciberespaço. A partir da compreensão de que as palavras são signos ideológicos e que seu emprego formata a realidade (BAKHTIN, 1981), verificamos que também há distinção entre redes de aprendizagem online e comunidades virtuais de aprendizagem. A reflexão proporcionou ainda mapearmos indicadores de formação de comunidades virtuais em situação de aprendizagem. Para levantar os elementos mencionados, realizamos revisão bibliográfica e examinamos três agrupamentos do ciberespaço, apontados neste trabalho como uma rede social, uma rede de aprendizagem online e uma comunidade virtual de aprendizagem. Mais do que apresentar uma sugestão quanto ao emprego dessas expressões, esta dissertação costura uma série de reflexões sobre rede e intencionalidade educativa, certos de que rede é a metáfora mais fundamental para a Educação do século XXI.
Title in English
Netwoks and virtual learning communities: elements for a distinction
Keywords in English
collaboration.
distance education
interaction
learning in network
networks
online education
online learning networks
social networks
virtual community
virtual learning communities
Abstract in English
Elaborated from co-operated work by groups of people, the cyberspace expresses the vocation to shelter countless groupings, several and different as the human nature. Some of these groupings have been receiving the name of online learning networks and virtual learning communities. Once the learning is intrinsic to the man, in several times, places and situations, all groupings of the cyberspace can provide learning. But the fact that there are aspects in common in the diversity would not remove the need to establish differences among the groupings because it should not confuse multiplicity with indistinct. In that sense, this investigation looked for to identify elements that can distinguish the online learning networks and the virtual learning communities of the other groupings of the cyberspace. Starting from the understanding that the words are ideological signs and that its use formats the reality (BAKHTIN, 1981), we verified that there is also distinction between online learning networks and virtual learning communities. The reflection provided mapping of indicators of virtual communities' formation in learning situation. To survey the mentioned elements, we accomplished bibliographical revision and examined three groupings of the cyberspace, pointed in this work as a social network, an online learning network and a virtual learning community. More than to present a suggestion for the use of those expressions, this dissertation sews a series of reflections on net and educational intentionality, convinced that net is the most fundamental metaphor for the Education of the XXI century.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2009-09-28
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.